Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Billigast o bäst laddning i skogen.
#1
Så här får man överlägset bäst extraladdning på fricamping. Biltemas grövsta o långa startkablar direkt från generatorn till batterierna
Bilgeneratorn ger 140 amp tror, det kan man aldrig få med elverk plus batteriladdare.
Bilmotorn är många ggr renare än elverken.
Mindre krångel än att släpa med ett dyrt o tungt o miljöovänligt elverk.
Kostar typ 300 kr, och rejäla startkablar vill man kanske ha ändå.[Bild: 87f9fd4d9c1a1241fd311157aca981f1.jpg][Bild: 7721bd4cb5bbfab3588931201a8711c9.jpg][Bild: 29e6e4bae78a1375189f828e43a263f3.jpg]

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#2
Nu kommer vi snart tillbaka på den diskussionen vi hade på gamla Husvagnsforum Smile

Hur mycket spänningsfall har du mellan bilbatteriet och batteribanken i husvagnen med startkablarna, d.v.s. vad har du för spänning över bilbatteriet respektive över husvagnsbatteriet under laddning? 

Man måste vara försiktig med att använda startkablar under en lite längre tid för laddning av batterier p.g.a. brandrisk, då det inte finns någon säkring som bränner av om kortslutning skulle uppstå. En lyxigare variant vore att byta ut klämmorna på startkablarna mot laddhandskar, samt också sätt laddhandskar i både bil och husvagn. Då passar man även på att säkra av med 50-100A mellan laddhandskarna och batterierna på både bil och husvagn.

En brasklapp i sammanhanget: Moderna bilmotorer kan ta skada av att gå länge och ofta på tomgång, bl.a. på grund av risken för "Bore glazing". Men om man bara någon enstaka gång kör motorn ett tag på tomgång för att ladda batterier och att bilen däremellan får arbeta hårdare med olika varvtal reduceras denna risk.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#3
Dumt nog mätte jag aldrig vid generatorn under laddning. Kablarna är tjocka men i aluminium så det sjunker väl en del. Bilbatteriet sitter längst bak i skuffen på en V70, nu kopplade jag direkt på plusuttaget vid motorn. Det sitter kortisskyddat med plast runtomkring.
De här "krokodilklämmorna" är lite otympliga att hålla på med...
Jag körde typ en kvart och efter fem minuter låg de två husvagnsbatteriern på lite drygt 13 volt. Från början var det 12.49. Just nu åker vi Grisslehamnsfärjan o blir borta från vagnen ca 6 timmar. Få se vilken spänning det ligger på sen.
Laddhandskar som nämnts har jag redan bestämt att införskaffa, jag har redan fått en massa kopparkabel. Men när det blir av...
Jag har redan laddning från bilen med tunnare kabel så strömmen räcker oftast bra utan varken startkablar eller solceller.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#4
Klart bättre med kopparkablar än aluminium dito.

Jag antar att din bil kan vara utrustad med halvljusautomatik. Om du spänningsmäter på både bil och husvagn, prova även att släcka halvljuset genomm att t.ex. slå på parkeringsljuset och se om det kan ge lite högre spänning. Desto närmare 14,4v du hamnar desto bättre laddning får du på batterierna.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#5
Natten tillbringades i grusgrop med bla asfaltkross i Gimo. Tittade på tv några timmar. På morgonen var spänningen nere i 12.49 volt. Körde därifrån i sakta mak på fina skogsvägar till Gävle för matstopp. Då hade den magra orginalmatningen från bilen ryckt upp batterierna till 12.9 volt. Hur länge vi körde vete 17. Tittar nästan aldrig på klockan o gillar att åka i 40.
Men det gör nog en hel del med laddningen från bilen. Vagnar som inte är kopplade så blir nog uran ström ganska snart vid fricamping.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#6
Finns det verkligen startkablar med aluminiumkabel? Aluminium används aldrig för annat än fasta installationer i den "riktiga" elektriska världen.

Notera att en generator som kan ge 140 A inte alls ger så mycket vid tomgång.
Svara
#7
(2020-05-25, 13:05)apersson850 Skrev: Finns det verkligen startkablar med aluminiumkabel? Aluminium används aldrig för annat än fasta installationer i den "riktiga" elektriska världen.

Notera att en generator som kan ge 140 A inte alls ger så mycket vid tomgång.
Biltemas grövsta är aluminium.
Och generatorn laddar nästan lika bra på tomgång, nästan ingen skillnad.
I båten har jag en 55 amp hitachi generator och en NASA batterimonitor. Om jag startar o kör på tomgång o det laddar tex 20 ampere ökar det kanske bara till 22 om jag höjer varvtalet till det dubbla.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#8
16mm2 aluminiumkabel motsvarar ca 10mm2 koppar.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Kullke för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#9
Nu när jag dragit separat 16 kvadrats laddning från bilen behöver jag inga startkablar för nån extraladdning längre. Det funkar otroligt bra, överskott på ström....
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates, yngrot
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 2 Gäst(er)