Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bästa husvagnarna
#1
Vilka är de bästa husvagnarna genom tiderna?

Hagbard framhåller vanligtvis att Cabby från slutet 80-talet och till början på 90-talet är dom bästa husvagnarna som någonsin har byggts. I bland nämns även Solifer som en bra husvagn.

Vore trevligt med synpunkter om vilka märken, modeller och årgångar som är att betrakta som bra husvagnar. Vad är det som gör dessa husvagnar speciellt bra?

Även bra husvagnar kan ha sina svagheter. Vilka svagheter har dessa husvagnar, som man bör tänka på vid ev. köp och under tiden som man äger vagnen?
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • Hagbard, LMC400, yngrot
Svara
#2
Diskussionen kom upp hemma just om detta ämne. Grabbarna börjar tycka våningssäng funkar dåligt så jag har tittat lite på vagnar där man kan ha fyra sovplatser utan våning. De nyare vagnarna blir ofta ganska tunga men frågan är hur gammal vagn man vågar köpa i så fall. Vi har inga problem med att byta "ner" till äldre vagn nu när utlandsresor inte blir aktuellt på ett par år. De har ofta bra lösningar. Vi har inget behov av dusch alls så i nuläget släpar vi egentligen runt på ganska mycket dött utrymme i det hänseendet.
Vår första vagn var en Polar 520 GL från 1985. Upplägget i den funkade bra men kvalitetsmässigt hade den passerat bäst före datum. Vill absolut inte ha någon gammal fuktskadad historia igen.
Finns det märken som är tätare och friskare, säg från 90-talet och framåt? Den får gärna vara lättare än de 1350 kg vi har nu samt vara bäddbar till fyra.

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
[-] Följande 1 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Hagbard
Svara
#3
Det enda som är lite dumt i min Cabby DLX532 är väl om man ska bädda ner i framänden så blir formen på sängen lite knepig eftersom den högra soffan är kortare än den på babordssidan. Det hörnet hamnar lite i vägen vid dörren. En del husvagnar har lika långa soffor fram, det kan kanske vara en fördel.

Nåt jag tycker är en fördel på våran är att den INTE har kassett-toa. Andra tycker nog tvärtom till den dag det blir nåt fel med kassett-toan så det börjar läcka skitvatten in i vagnen. Jag har portapottin till vänster innanför dörrn, den får precis plats mellan handfatsskåpet och väggen. Man kan ju flytta den runt som man vill. Dom få ggr jag har dushat har jag satt portapottin mitt på golvet som en stol att sitta på. När vi gjort nr 2 i portapottin använder vi duschslangen som spolningmojäng, det funkar mkt bättre än att trycka på pottins spolknapp. Den använder vi ändå med toavätska iblandat i spolvattnet, det gör att det inte luktar [censurerat ord] av toaskålen när frun gör nr 1 där.
Skulle det bli nåt fel på portapottin är det bara att köpa en ny, tror jag gav bara 600 kr nånting. Letar man lite är den billigare än Biltemas kemtoa.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Hagbard, LMC400, Sokrates
Svara
#4
(2020-02-19, 16:02)Ljusne-Håkan Skrev: Nåt jag tycker är en fördel på våran är att den INTE har kassett-toa. Andra tycker nog tvärtom till den dag det blir nåt fel med kassett-toan så det börjar läcka skitvatten in i vagnen. Jag har portapottin till vänster innanför dörrn, den får precis plats mellan handfatsskåpet och väggen. Man kan ju flytta den runt som man vill. Dom få ggr jag har dushat har jag satt portapottin mitt på golvet som en stol att sitta på. När vi gjort nr 2 i portapottin använder vi duschslangen som spolningmojäng, det funkar mkt bättre än att trycka på pottins spolknapp. Den använder vi ändå med toavätska iblandat i spolvattnet, det gör att det inte luktar [censurerat ord] av toaskålen när frun gör nr 1 där.
Skulle det bli nåt fel på portapottin är det bara att köpa en ny, tror jag gav bara 600 kr nånting. Letar man lite är den billigare än Biltemas kemtoa.

Så som jag ser det är en kasett-toa inte något anat än en portapotti, där underdelen plockas ut via en lucka på utsidan. Jag tycker också att en fristående portapotti är att föredra bl.a. av den ledningar som du har nämnt. Dessutom kan man också lyfta ut den och använda den utomhus i t.ex. ett duschtält. Under vinterförvaring kan man flytta portpottin till en frostfri plats.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • Hagbard, LMC400, yngrot
Svara
#5
(2020-02-19, 16:02)Ljusne-Håkan Skrev: Dom få ggr jag har dushat har jag satt portapottin mitt på golvet som en stol att sitta på.

Duscha i en husvagn när man Campar?

Duscha gör man utanför!

Problem med Cabby som inte har ett litet fönster på toan men det går att sätta dit, sen drar man ut duschslangen genom fönstret. Annars så får man skaffa en pumpflaska om det inte finns tillgång till något servicehus,
men det finns pumpflaskor på 5/7 liter och dessa går bra också (men kvinns behöver lte mer, får fylla två gånger).
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#6
(2020-02-19, 17:02)Sokrates Skrev:
(2020-02-19, 16:02)Ljusne-Håkan Skrev: Nåt jag tycker är en fördel på våran är att den INTE har kassett-toa. Andra tycker nog tvärtom till den dag det blir nåt fel med kassett-toan så det börjar läcka skitvatten in i vagnen. Jag har portapottin till vänster innanför dörrn, den får precis plats mellan handfatsskåpet och väggen. Man kan ju flytta den runt som man vill. Dom få ggr jag har dushat har jag satt portapottin mitt på golvet som en stol att sitta på. När vi gjort nr 2 i portapottin använder vi duschslangen som spolningmojäng, det funkar mkt bättre än att trycka på pottins spolknapp. Den använder vi ändå med toavätska iblandat i spolvattnet, det gör att det inte luktar [censurerat ord] av toaskålen när frun gör nr 1 där.
Skulle det bli nåt fel på portapottin är det bara att köpa en ny, tror jag gav bara 600 kr nånting. Letar man lite är den billigare än Biltemas kemtoa.

Så som jag ser det är en kasett-toa inte något anat än en portapotti, där underdelen plockas ut via en lucka på utsidan. Jag tycker också att en fristående portapotti är att föredra bl.a. av den ledningar som du har nämnt. Dessutom kan man också lyfta ut den och använda den utomhus i t.ex. ett duschtält. Under vinterförvaring kan man flytta portpottin till en frostfri plats.

Haft många vagnar med kassettoa men den lösa är guld värd.
Tar in den på vintern och i nödfall så kan man använda den i bostaden då det bara finns en toa.
Men som Preperna säger, man måste förbereda sig i händelse av dåliga tider, och ser vi till hur våra p oliteker sköter visionerna så kommer dom nog förr än senare.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#7
Lite info bara, inför den nya säsongen så vill chefen ha en ny som är lite högre så investeringen landar nog på en sådan...

https://www.nordiskcampingutrustning.se/...-8QAvD_BwE
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#8
Jag går mot strömmen och föredrar kassetttoa. Egentligen av den enkla anledningen att man får ut den på utsidan. Om de läcker och skapar dålig lukt är det bara att ta isär och byta gummitätningen. Brukar spraya den med siliconspray varje säsong så är det inga bekymmer med vare sig dålig lukt eller täthet.
Bollar tillbaka frågan om vagn för fyra utan våningssäng och med en lägre vikt än de 1350 kg vi har idag. Finns det några äldre vagnar man vågar satsa på? Ser ofta ut som om de äldre vagnarna var lättare.
Vill dock inte ha någon gammal fuktskadad vagn.

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
[-] Följande 2 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Hagbard, yngrot
Svara
#9
(2020-02-19, 20:02)LMC400 Skrev: Jag går mot strömmen och föredrar kassetttoa. Egentligen av den enkla anledningen att man får ut den på utsidan. Om de läcker och skapar dålig lukt är det bara att ta isär och byta gummitätningen. Brukar spraya den med siliconspray varje säsong så är det inga bekymmer med vare sig dålig lukt eller täthet.
Bollar tillbaka frågan om vagn för fyra utan våningssäng och med en lägre vikt än de 1350 kg vi har idag. Finns det några äldre vagnar man vågar satsa på? Ser ofta ut som om de äldre vagnarna var lättare.
Vill dock inte ha någon gammal fuktskadad vagn.

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
Jag håller med dig mer bekvämt med kassettoa
[-] Följande 2 användare säger tack till dig yngrot för detta inlägg:
  • Hagbard, LMC400
Svara
#10
Kassettoan har en fördel den ingår i tjänstevikten "tom", fylld så påverkas totalvikten med 15/20 kg beroende på modell.

Det som sedan hände vid införandet var då vikten las in i tjänstevikten så blev lastvikten motsvarande lägre (om man ville behålla en låg totalvikt i förhållande till den fordonspark som var normal vid det årstionde).
Allt i en vagn beroende på storlek har en specifik utrymmeskonstant samt även vad som bör ingå i tjänstevikten så man behåller en viss vikt för lastvikt. Det gäller att få in så mycket som möjligt på en begränsad yta.

Vanligaste dragbilar var dessa år när det var större och tyngre vagnar typ Kabe 540 smaragd, Polar 550 samt Cabby 610 GLX 1500 kg var Volvo 240/740 max släpvagnsvikt 1600 kg och Saab 9-5 1800 kg samt Ford Scorpio 1600 kg.

Vad är förutsättningarna i dag med vagnar upp mot 2500 kg?

Anar en återgång till lite billigare och enklare män ändock vagnar med någorlunda komfort och funktion utan en massa elektronik.

Det är ju ändå Camping som är syftet.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)