Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Alde smart control
#1
Jag har funderat på att köpa detta till vår nya husvagn  dock är den rätt dyr firman vill ha 7338 monterad .  Har sett den för lite under 4000..   är det någon som använder detta ??  och är det värt så mycket ??  Det går ju rätt enkelt montera själv. Sen är jag lite tveksam till simkort till dosan i vagnen  som kräver kontantkort och 2 g nät om det är dålig täckning där man står hur fungerar det då tro ??
Svara
#2
Tittade lite för skojs skull på Alde Smart Control och den skall kunna användas till följande:
  • Ställa in önskad temperatur.
  • Slå av/på och boosta varmvatten.
  • Slå av/på elpatronen och välja effekt.
  • Slå av/på gasoldrift. 
  • Starta värmen hemifrån och ha det varmt och gott när du anländer till ditt fordon.
  • Hålla koll på innertemperatur och yttertemperatur, vilket ger dig möjlighet till ett aktivt energival.
  • Få larm om till exempel gasen tagit slut och värmepannan stannat. I så fall växlar du enkelt över till elpatronen och värmen är igång igen.
  • Med Alde Compact 3020 HE i kombination med Truma Aventa Comfort få full klimatautomatik (ACC). Då kan både värme och kyla slås av/på via Alde Smart Control.
I händelse att man har nytta av dessa funktioner må det vara värt pengarna, även om jag tycker att det kostar väl mycket för min smak. Själv skulle jag börja med att fundera på vilka funktioner som jag har behov av och därefter titta på om det finns andra alternativ som också gör samma jobb och dess kostnad.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • Månsson
Svara
#3
Jag har den lite "enklare" varianten som heter Kabe Phone-up
Samma tillverkare fast annat namn.

Tycker priset du fått låter i överkant.

Jag fick min monterad i samband med köpa av vagnen 2013.

Vet genom trådar på HCF att den är relativt enkel att montera själv och att det inte ska ta mer
än nån timma.

Beträffande sim-kort har jag aldrig haft problem med detta trotts funderingar på täckning.
Precis som du skriver så måste man ha ett kort som klarar 2g .

Det är oftast väldigt bra täckning på de flesta ställen med 2 g.

Om man ska rekommendera en operatör så är det väl Telia som har bäst på 2 g.

Vi har vagnen uppställd i Lidköping på vintercamping.
Sätter på värmen värmen ca 12-18 timmar innan ankomst för att få vagnen riktigt genomvarm.

Den version av gsm som jag har är vad man kalla v1 och du kan endast styra påsättning av elvärme utöver 
ett antal andra funktioner.
Med v2 så kan du oxå sätta på värmen med gasol.
Med den funktionen så får du en snabbare uppvärmning.

Vi är mer än nöjda ......
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Göran för detta inlägg:
  • LMC400, Månsson
Svara
#4
Det här kan vara värt att betänka numera, om man vill investera i någon sån där smart fjärrstyrning.

Nedläggning av nät
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#5
Frågan är om det går att göra en nedstängning av 2 och 3g så tidigt som de skriver. Mängder av fjärrstyrning verkar gå på just de näten.
Ganska bekvämt att peta igång värmaren i bilen från telefonen medan man äter frukostgröten. Då blir det till att gå de metrarna ut till bilen och trycka på knappen. Lite det man vill slippa. Skönare att hoppa in när rutorna tinat och det är behagliga 24-25 grader

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
[-] Följande 2 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Sokrates, yngrot
Svara
#6
Frekvensbanden behöver frigöras för andra behov numera. Så de är nog tvungna.
Svara
#7
Jag glider från ämnet men jag hade gärna hört mer om detta. Det är intressant men jag har dåliga kunskaper om våra olika frekvensband och hur tekniken påverkas

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
Svara
#8
Det finns mycket man kan säga om detta. Men om du följer länken som jag publicerade några inlägg upp så hittar du rätt mycket information där från PTS.
Jag är inte säker på att jag vet mer än vad som står där. Jag är ju främst automationstekniker, inte telekommunikationsexpert.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#9
(2023-01-07, 15:01)LMC400 Skrev: Frågan är om det går att göra en nedstängning av 2 och 3g så tidigt som de skriver.

I sammanhanget kan nämnas att övergången från att läsa av elmätarna via elnätet till att läsa av dem via mobilnätet tycks ha skapat problem.

Fick meddelande om att min elmätare, som sitter inomhus, skulle bytas i mars förra året. Eftersom jag inte var hemma blev elmätaren bytt under en "uppsamlingsrunda" av en tekniker från Vattenfalls i september. 

När jag hade den gamla mätaren, som kunde läsas av via elnätet, kunde jag se förbrukningen on-line. Denna möjlighet upphörde dock i slutet av maj. Enligt teknikern från Vattenfall hade infrastrukturen för avläsning av elmätarna via elnätet redan avvecklats när han bytte min elmätare i september. Jag antar att detta är skedde redan i maj när det inte längre gick att se elkoonsumptionen on-line.

Hemma hos mig är mobiltäckningen inte på topp, vilket teknikern från Vattenfall erfor när han skulle använda sin mobiltelefon.

Sedan den 1 juni 2022 har jag ett elavtal via Kundkraft hos Tibber med påslag på spottpriset.

Tibber får ingen förbrukningsdata från Vattenfall Eldistribution. On-line hos Vattenfall Eldistribution står det att alla räkningar är betalda. Den sista betalda räkningen avser förbrukningen t.o.m. den 31 mars 2022.

Blir intressant att se när avläsningen av elmätaren via mobilnätet kommer igång, samt hur de skall lösa spottprisdebiteringen fr.o.m. den 1 juni 2022.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)