Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mink 2.0 Sports Camper
#11
(2020-12-28, 21:12)apersson850 Skrev: Det finns så kallade öppna banor. Där anmäler man sig till en bana med önskad svårighetsgrad och längd. Sen deltager man tillsammans med alla andra, gamla som unga, om valde samma bana. Tid tas, om man vill jämföra sig med någon annan, men det är ingen tävlingsklass, så man tävlar bara efter eget kynne. Vilket kan innebära att man promenerar runt och högaktningsfullt struntar i vilken tid man får.

Vi får träffas någon gång, när Coronan lugnat ner sig, så ska jag ta dig med runt banan.

Absolut. Det vore kul både med ett campingmål och att leta sig runt en skog med hjälp av karta och kompass, inget modernt gps-fusk med plotter som i båten. 
Är det normalt 360 graders eller 400 graders kompasser man orienterar med?
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#12
Normalt sett bryr man sig inte om hur kompassen är gradindelad. Du använder inte den skalan ändå.
Lägger man en kompasskurs på traditionellt sätt, då lägger man linjalen på kartan för att få riktningen på sträckan man ska gå. Sen snurrar man kompasshuset tills linjerna i bottnen är parallella med meridianerna på kartan.
Därefter följer man kursen genom att vrida sig tills kompassnålen står parallellt med linjerna i kompasshuset, och så går man dit linjalen pekar. Några gradtal är aldrig inblandade.

Kör man med tumkompass lägger man den på kartan, snurrar tills nålen är parallell med meridianerna på kartan och sen går man i den riktning som sträckan är på kartan. Då rationaliserar man bort vridningen av kompasshuset, eftersom vinkeln gentemot norrpilen inte behöver överföras till kompassen. Man tar den direkt från kartan. Det är lite som att ha en karta med inbyggd kompass. Tumkompasserna har ingen gradindelning alls, för den är ännu mer meningslös där.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara


Bookmarks

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)