Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Långsam vattenburen värme som blev snabbare.
#1
Funderar om min CABBY 532DLX blir varm långsammare på 2 kw elpatronen än normalt? Blåser jag på med enbart en kupevärmare går det betydligt fortare.
Har ett minne av att den Solifer 500 jag hade för länge sen blev varm väldigt mkt fortare, lite mindre vagn, men ändå. När Cabbyn väl blivit varm håller den väldigt jämn o skön värme.
Den har konvektorer under de sex fönstren, men det är bara vid de fyra kortare sidofönstren i varje ände man känner att det kommer upp värme. Under både fram och bakfönstret sitter de två längsta konvektorerna, men nån uppåtgående varmluft går inte alls att känna. Elementen är jämnvarma hela vägen runt så cirkulationen är det inget fel på. Och alla de här tunna skivorna som ska leda in golvluften in till konvektorn sitter där dom ska, jag har dammsugit runt där och kollat att dom sitter där. Den främre u-soffans framdel blir varm på undersidan, men "skorstenseffekten" som ska dra upp varmluften så den sprutar ut vid gavlarnas fönster uteblir.
I dag hade värmen varit igång sen flera dar, jag tog tid på när termostaten och cirkpumpen slog till:
Utetempen var precis 0 grader, inne i vagnen 19,5 C.
Första vändan gick pump och patron i 11 minuter.
Sen slog den av i 6 minuter.
Tillslag 10 minuter
Avslaget i 6 minuter.
Är det normalt att den ska gå så pass mycket när det bara är på nollan ute? Lite blåsigt var det, kan nämnas, men inget extremt så som det var natten innan.
Att den ger 2000 watt vet jag säkert, det har jag kollat med en effektmätare.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#2
Det där fenomenet att det inte kommer värme vid fönster fram och bak känner jag igen i min Cabby 512.  Vad gäller 2kw har jag ingen aning jag använder bara gasol och det funkar väldigt bra  cirkpump  går inte så långa stunder..
Svara
#3
(2020-11-20, 02:11)Ljusne-Håkan Skrev: I dag hade värmen varit igång sen flera dar, jag tog tid på när termostaten och cirkpumpen slog till:
Utetempen var precis 0 grader, inne i vagnen 19,5 C.
Första vändan gick pump och patron i 11 minuter.
Sen slog den av i 6 minuter.
Tillslag 10 minuter
Avslaget i 6 minuter.
Är det normalt att den ska gå så pass mycket när det bara är på nollan ute? Lite blåsigt var det, kan nämnas, men inget extremt så som det var natten innan.
Att den ger 2000 watt vet jag säkert, det har jag kollat med en effektmätare.

Jag har ingen vetskap om vad som är en bruklig effektåtgång för uppvärming i husvagnar, men om elpatronen är tillslagen under 10 minuter och frånslagen under 6 minuter skulle det innebära att  den är tillslagen under 37,5 minuter/timma, vid bibehållen tillslag-/frånslagtid. När effekten är 2.000 W medför det att effektförbrukningen är 1,25 kWh.

Är detta en rimlig effektåtgång i husvagnar under de angivna förutsättningarna?
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#4
I somras hängde jag med basistpolaren och kollade på en Solifer 5000 som han köpte. Kommer ihåg att när vi lyckades få ingång elpatronen o cirkpumpen bara sprutade det ut värme så det skitfort blev olidligt varmt.
Min förra likadana Cabby var lika långsam att värma upp från scratch den med.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#5
(2020-11-20, 13:11)Ljusne-Håkan Skrev: I somras hängde jag med basistpolaren och kollade på en Solifer 5000 som han köpte. Kommer ihåg att när vi lyckades få ingång elpatronen o cirkpumpen bara sprutade det ut värme så det skitfort blev olidligt varmt.
Min förra likadana Cabby var lika långsam att värma upp från scratch den med.

Har du luftat systemet?
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#6
Min första gissning var ocksp luft, som Sokrates skriver.
Min andra gissnig, sitter det på något ställe någon strypning i dimension? Eftersom elpatronen slår ifrån med jämna intervall som du skriver så låter det som att den klarar att värma upp men inte pumpa ut det varma vattnet i slingan. Är cirkulationspumpen ok?
Pumpen på Primuspannorna (om det är det du har?) är inte världens bästa. När jag bytte på vår gamla Polar hällde jag i en burk vattenpumpssmörjning i systemet. Det funkade bra.

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
[-] Följande 1 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#7
Som jag skrev, cirkulationen är perfekt. Hela slingan är varm. Att termostaten slår av är ju för att den ska det när det blir inställda 20 grader, inte för att det är nåt fel.
Det är en Alde Långe Jan panna.

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#8
Jag skrev en gång ett inlägg om beräkning av effektbehov för husvagnar.
Om man värmer med el, gasol eller något annat har förstås ingen betydelse.

Använder vi den formel jag kom fram till, alltså P=(9,4L+11)*T, där vi sätter karosslängden L till 5,5 meter och temperaturskillnaden till 20°C, då får vi ett effektbehov på 1,25 kW. Vilket alltså råkar vara exakt samma som empiriska försök gett i det här fallet.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#9
(2020-11-21, 11:11)apersson850 Skrev: Jag skrev en gång ett inlägg om beräkning av effektbehov för husvagnar.
Om man värmer med el, gasol eller något annat har förstås ingen betydelse.

Använder vi den formel jag kom fram till, alltså P=(9,4L+11)*T, där vi sätter karosslängden L till 5,5 meter och temperaturskillnaden till 20°C, då får vi ett effektbehov på 1,25 kW. Vilket alltså råkar vara exakt samma som empiriska försök gett i det här fallet.

Om man då tänker så här.

Om nu vagnen byter luften med ca 3 m3 i timmen där denna luft också innehåller värme,
hur mycket energi måste till för att tillgodose detta bortfall (kallas för ventilationsförluster)?
Svara
#10
(2020-11-21, 04:11)Ljusne-Håkan Skrev: Som jag skrev, cirkulationen är perfekt. Hela slingan är varm. Att termostaten slår av är ju för att den ska det när det blir inställda 20 grader, inte för att det är nåt fel.
Det är en Alde Långe Jan panna.

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk
Jag tolkade ditt inlägg som att det gick långsamt att få upp värmen med elpatronen och att det normalt brukar gå fortare. Därav mina teorier om eventuella fel

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
[-] Följande 1 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)