Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rätt eller fel stötdämpare på en Husvagn
#1
Frågan om rätt eller fel stötdämpare på en Husvagn har tydligen diskuterats på många håll men någon faktaklarhet har egentligen inte uppstått på "varför dom skall arbeta omvänt mot de som arbetar konventionellt".

Och skillnaden mellan Ståltorsition/Gummitorsition eller som tidigare var det vanligaste montaget, Sprialfjäder med normalt/vertikalt placerad stötdämpare.

I övriga världen är det vanligast med spiral och vertikalt monterad stötdämpare. I Europa så har "någon" eller några bestämt att det skall vara en annan upphängning än den vanliga vertikala.

"Varför" säger många som nu börjat fundera på detta montage.

Det man hittar är att för att spara vikt så har tillverkarna i Europa krävt "lätta" chassin" för att kunna utnytja maximal vikt till själva karossen (det har att göra med den bestämda fordonskombinationsvikten på max 3500kg). Det som sedan är lite fundersamt när man tittar på AL-KO:s Octagondämpare så är dom egentligen avsedda för en gummitorsitionsaxel i "första" hand (men dom säger i reklamen att dessa går att använda till alla axlar vilket, där en del säger att det inte går).

Är vi i gemen grundlurade?

En länk där andra diskuterar samma spörsmål, samt en hänvisning till en länk där en forskare har försökt att utreda problemet...

https://www.4x4community.co.za/forum/sho...-Alko-axle
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#2
Den typen av axlar med gummi/ståltorrsionsfjädring som är defacto standard i Europa är väll igentligen ganska kass ur fjädringssynpunkt. Dess fjädringsrörelse är kort och mycket av fjädringen sker i däcken. Det är en fördel om stötdämparna dämpar mest vid återfjädringen, men eftersom fjädringen är ganska dålig i sig sjäv, så kanske det inte gör så mycket att om stötdämparna dämpar mer vid infjädringen. Det gäller dock att stötdämparna inte dämpar för mycket i förhållande till axlens bärighet, för då blir fjädringen alltför stumm samtidigt som stötdämparinfästningen belastas alltför mycket.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#3
Lastfördelning...

Svara
#4
Dynamiska effekter...

https://www.exploroz.com/Vehicle/Caravan...amics.aspx
Svara


Bookmarks

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)