Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Härdsmälta på börsen
#1
(2020-03-14, 15:03)Sokrates Skrev:
(2020-03-14, 10:03)LMC400 Skrev: Läget för besparingarna i fonder och aktier kan få en vuxen man att gråta som ett barn

Att ha besparingar på börsen i aktier och fonder gör att man får åka lite berg- och dalbana ibland. Stockholsbörsen (OMX 30) stängde den gågna veckan på 1.376,46 vilket är markant under toppen 1.888,35 den 27 februari 2020, men nivån är endast markant lägre än "dippen" den 3 januari 2019 då OMX 30 stängde på 1.393,52.

"Inga träd växer till himmelsen" för eller senare inträffar en korrigering. Det svåra är att försöka förutse vad som komma skall. Vi människor har benägenheten att vara överoptimistiska när vi inte uppfattar något moln på himmelen. I tider när himlen är svart och det stormar rejält tenderar vi att bli väldigt rädda. Detta är något som man har att brottas med när man har att fatta blixtsnabba beslut när man sitter i marknaden och har att lägga köp- och säljordrar. Rent psykologiskt tenderar vi att köpa när det är dyrt och sälja när det är billigt.

Idag har börsen fortsatt sin resa neråt. Stockholmsbörsen (OMX30) står just nu i 1.300,70. Nu får man gå ända tillbaka till turbulensen i samband med britternas Brexit omröstning för att komma ner till denna nivå. Den 27 juni 2016 stängde OMX30 på 1.246,10, som var den lägsta stängningsnivån under "Brexit-dippen". Det är fara värt att den nuvarande urblåsningen kommer att ta OMX30 än lägre ner.

Om man har tid och är intresserad av ekonomi så kan det vara intressant att följa vad "investeringsgurun" och "The Forecaster", Martin Armstong, skriver på sin blog (www.armstrongeconomics.com/blog).
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#2
Igår kväll (Söndag) meddelade USAs centralbank (Fed) att dom sänkte sin styrränta drastikt till 0% och att dom genomför massiva tillgångsköp. Man kommunicerade även att dom inte har för avsikt att införa negativ ränta, vilket gör att räntan nu är så låg som den kan bli.

Det kan framstå som svårbegripligt att börsen dyker efter att Fed har meddelat sina stimulans åtgärder, men det beror på en felsyn. Tanken är att räntesänkningar skall få folk att låna och spendera mer, men det är inte räntan som avgör huruvida folk skuldsätter sig mer. A&O för om folk skall öka sin skuldsättning är om man har en optimistisk eller negativ framtidssyn.

The Federal Reserve will return to its origin and it will do what it was originally designed to do. They will lend now on commercial paper rather than just government. As everyone knows, this has been my strongest recommendation and criticism of Quantitative Easing. The Fed was originally designed to create Elastic Money buying corporate paper to prevent a recession and job losses. . .

Injecting cash into the banks FAILED because the banks lacked the confidence to lend money. They turned and placed money at the Fed in Excess Reserves. Not that that bottomed in September 2019 with the Repo Crisis and is back on the rise again as banks are not lending.

Lowering rates FAILED because people will not borrow if they lack confidence in the future, Hence, Europe and Japan have destroyed their government bond markets and now they talk about nationalizing companies and eliminating paper money while seizing cryptocurrencies. They have no monetary power left in the central bank. All they can do now is turn draconian and seal the fate of their economic future.

The Fed will take a different path and lend directly to corporations because the bankers will hoard the cash and NEVER help the economy. This has been my #1 recommendation to save the economy and the central bank.

(www.armstrongeconomics.com - federal-reserve-to-return-to-its-original-design)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400, yngrot
Svara
#3
(2020-03-16, 10:03)Sokrates Skrev: Idag har börsen fortsatt sin resa neråt. Stockholmsbörsen (OMX30) står just nu i 1.300,70. Nu får man gå ända tillbaka till turbulensen i samband med britternas Brexit omröstning för att komma ner till denna nivå. Den 27 juni 2016 stängde OMX30 på 1.246,10, som var den lägsta stängningsnivån under "Brexit-dippen". Det är fara värt att den nuvarande urblåsningen kommer att ta OMX30 än lägre ner.

Idag måndag stängde Stockhlmsbörsens OMX30-index på 1.329,46, så det är fortfarande lite kvar till stängningskursen den 27 juni 2016. VIX-indexet som ger en fingervisning om volatiliteten i marknaden liggrer just nu på 78,46, vilket visar att det råder mycket stress i marknaden och den är nästan lika högt som under finanskrisen då VIX-indexet toppade på 89,53 den 20 oktober 2008.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#4
USA-börserna klappade ihop. DJ Industrials stängde ner -12,93% (20,188.52) och NASDAQ 100 var ner -12,19% (7,020.38). Man får gå tillbaka till den 9 februari 2017 för att komma ner till denna nivå då DJ Industrial stängde på 20.172,40. När det gäller NASDAQ 100 behöver man bara gå tillbaka till den 8 maj 2019 för att komma ner på en lägre nivå då NASDAQ 100 stängde på 7.015,69.

VIX-index (volatilitetindex) stängde på hela 82,69, vilket indikerar lika mycket stress i marknaden som under finanskrisen. Berg- och dalbanan på börsen är inte över ännu. Oavsett vad riksbankerna och regeringarna gör så är risken stor att det kommer att göra väldigt ont för dem med hög skuldsättning.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • Hagbard, LMC400, yngrot
Svara
#5
Jag misstänker att när det kommer ett... och ett... och två... och fem... och många länder som känner att de kan släppa på Coronarestriktionerna, då ska man ha investerat dagen innan. Då tror jag det blir ett rekylglädjeskutt på börserna. Till dess ska man ha pengarna i börsen, inte på börsen.
[-] Följande 3 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates, yngrot
Svara
#6
Ja, en kraftig rekyl är att räkna med när det väl vänder, men frågan är hur långt ner vi skall innan botten är nådd.

”Aktiviteten i näringslivet i eurozonen kollapsade i mars i en utsträckning som vida överstiger det vi såg under den globala finanskrisen”, kommenterar IHS Markits chefsekonom Chris Williamson.
(www.di.se - Inköpschefsindex för EMU i mars kollapsar – lägsta någonsin)

Det franska näringslivets sammanvägda inköpschefsindex (Composite PMI) sjönk till 30,2 i mars jämfört med 52,0 föregående månad.

Det visar preliminär statistik. Enligt Trading Economics konsensusprognos väntades ett index på 39,8.

Index för tjänstesektorn sjönk till 29,0 jämfört med 52,5 föregående månad, väntat var 39,8.

Index för industrin sjönk till 42,9 jämfört med 49,8 föregående månad, väntat var 40,0.

(www.di.se - Franskt inköpschefsindex rasar – tjänstesektorn i botten)

Markits inköpschefsindex för Storbritanniens industrisektor sjönk till 48,0 i mars enligt preliminär statistik, jämfört med 51,7 föregående månad.

- - -

Det sammanvägda inköpschefsindexet för industrin och tjänstesektorn (composite) i Storbritannien uppgick till 37,1 i mars, mot 53,0 föregående månad. Väntat var ett index på 45,1.

(www.di.se - Även Storbritanniens inköpschefsindex sjönk kraftigt i mars)

Baserat på statistik för 1–20 mars beräknar UC att antalet konkurser för hotell och krogar under hela mars månad blir 57 procent högre jämfört med samma period i fjol.

”Vi är precis i början av en period med kraftiga konkursökningar, men vi ser redan effekten inom hotell- och restaurangbranschen”, kommenterar UC:s ekonom Richard Damberg i ett pressmeddelande.

I skuggan av coronaoron och olika restriktioner är gästerna som bortblåsta.

”Det här är småföretag och med intäktsbortfall på 70 procent eller mer, låga marginaler och låga buffertar redan innan, och det kommer att bli en förödande utslagning i branschen”, fortsätter UC.

Framöver hotar konkursvågen att skölja vidare över småföretagare med små marginaler i allt fler branscher. Närmast på tur står bland andra resebolag, musiker, fotografer, bemanning och transport som alla är hårt ansatta redan i dag, bedömer UC.

(www.di.se - Kraftig konkursvåg i mars: ”Förödande utslagning”)

Riksbankens vansinniga idé med krisåtgärder mitt under en brinnande högkonjuktur har drivit kraftigt bidragit till att värdet för fasta tillgångslag såsom fastigheter och aktier har drivits upp i skyn. Nu när full broms har slagit till i ekonomin slår detta vansinne tillbaka med full kraft.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400, yngrot
Svara
#7
När den första domminobrickan har trillat brukar det kunna leda till en kedjereaktion.

Bostadsrättsföreningar står inför en ekonomisk smäll när företag som hyr dess lokaler inte kan betala hyran till följd av coronapandemin. En av fem föreningar kan som följd tvingas höja avgifterna, enligt en ny undersökning som Di tagit del av.
(www.di.se - Coronasmäll hotar bostadsrättsföreningar – en av fem kan tvingas höja avgiften)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400, yngrot
Svara
#8
Organisationens [Svenskt Näringsliv] senaste enkät till medlemsföretagen visar att vartannat företag (53 procent) upplever likviditets- och finansieringsproblem, fyra av tio (41 procent) planerar att varsla personal eller har redan gjort det. Samtidigt räknar sex av tio (57 procent) md att använda systemet för korttidspermittering.

Vidare upplever åtta av tio av de exporterande företagen att handel har blivit svårare. Utvecklingen har varit snabbare än någon kunnat föreställa sig, enligt Jan-Olof Jacke.

”VI ser framför oss ett scenario med risk för massarbetslöshet”, säger han.

(www.di.se - Svenskt Näringsliv vill se paket till företag på 200 miljarder. Mest pengar ska gå till bolagen som fått störst intäktsbortfall, enligt förslaget. ”Läget är helt akut”, säger Jan-Olof Jacke, vd i Svenskt Näringsliv.)

Styrelsen för Mellby Gård har beslutat att sätta bolaget Lund Fashion AB, med varumärkena Dea Axelssons och Flash, i konkurs. Det framgår av ett pressmeddelande. ”Försäljningen är utraderad”, heter det.
(www.di.se - Mellby Gård begär Dea Axelssons och Flash i konkurs)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400, yngrot
Svara
#9
Svenska storföretag har lånat tungt på obligationsmarknaden de senaste åren. Nu kommer notan: Räntorna rusar.

Mest dramatisk är uppgången för högbelånade fastighetsbolag.

(www.di.se - Kreditfrossa slår mot fastighetsbolag – räntorna rusar)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400, yngrot
Svara
#10
Arbetslösheten [i Norge] stiger . . . från 5,3 till 10,4 procent av arbetskraften.

”Detta är den högsta arbetslösheten i Norge sedan andra världskriget. Den senaste veckan har vi sett en fördubbling av antalet arbetslösa. Huvudskälet är en kraftig ökning i antalet uppsägningar som följd av åtgärderna för att begränsa spridningen av coronaviruset”, säger arbets- och välfärdsdirektör Sigrun Vågeng i en kommentar.

(www.di.se - Antalet arbetslösa personer i Norge har ökat med 142.000 den senaste veckan, till totalt 291.000 på tisdagen)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400, yngrot
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)