Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Biltema 12-volts Minikompressor test!
#1
Har ett par ggr råkat ut för att nåt bilhjul varit halvtomt, och ändå varit tvungen att åka iväg o hoppas det skulle hålla till en mack med luftpump. Minst två ggr har jag sabbat däcket. Med gamla fälgar som den här brukar det sällan bli tätt. Köpte igår den här otroligt smidiga 12 volts pyttekompressorn. Biltema har även en ännu mindre och en större, den större ser mer ut som en normal kompressor, men är i mitt tycke lite väl otymplig att ha med i bilen eller husvagnen. 
Att jag vågade köpa den här ynkliga lilla grejen beror på att polarn Henrik Tallgren haft en lika i flera år och är supernöjd med den. Han har pumpat både bilen, husvagnen med 4,5 kilo och sin touringcykel med 6,5 kilo! Han är camping och cykelfanatiker, han har cyklat genom alla länder som finns i Europa, han tar ofta cykeln bak i bilen o åker så till cykelvänliga trakter. Han har troligen använt pumpen kanske ett par ggr i veckan i flera år utan att den pajat.
Jag pumpade mina hjul idag, man skruvar fast slangen på ventilen på ett smart sätt sen knattrar den på och visar trycket digitalt. Strömmen tar man från bilens eller waffens cigguttag. Jag har sen förr en digital lufttrycksmätare också från Biltema som jag vet visar rätt, och den lilla pumpens mätare visar nästan exakt lika.
Pumpen har även en lampa man kan knäppa på, och luftslang samt elsladden stoppas finurligt in i pumpen.
Om den bara håller så är den ett kanonköp. Det följer med ett par munstycken man kan blåsa upp tex madrasser o fotbollar med.

Jag testade att blåsa in luft i pentrypumpen samtidigt som jag körde med kranarna öppna för att få ur det sista vattnet, osäker på om det gjorde nån nytta, jag hade redan i flera omgångar kört tomt på vattnet för att inget skulle frysa. Pumpmotorn brukar ändå fastna när det är minus i vagnen, det tinar snart o Johnsonpumpen tar ingen skada, men det kan ju vara bra att få ur precis allt vatten...
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverkt...2000028548
[Bild: 5634ff9b5b2576aa838668b6e9873932.jpg][Bild: 4690c97b522a8095beb6f6d4d5574b13.jpg]

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 4 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Hagbard, LMC400, Sokrates, yngrot
Svara
#2
12v kompressor har jag alltid med när jag är ut med vagnen och den har jag haft stor nytta av, punktering kan man få på nya däck också.
Reservdäck, punkaspray och däckreparationssats har jag alltid också med, i somras hade jag smygpunka på vagnen testade punkaspray och fyllde med 12vkompressorn men läckte iallafall så det blev till slut att byta däck på en rastplats, tog kanske 10minuter att få loss reservdäcket jag hängt upp under vagnen, när jag kollade närmare på däcket när jag kom hem visade det sej att det var plåtfälgen som var sprucken, så därför inte punkaspray fungerade.

Har du läckage på volvo däcket gissar jag att det är fälgen som ärgat så det läcker mellan däck och fälg.
[-] Följande 5 användare säger tack till dig Kullke för detta inlägg:
  • Hagbard, Ljusne-Håkan, LMC400, Sokrates, yngrot
Svara
#3
Kör man inte för länge varje gång kan små kompressorer hålla länge. Vi har en liten 24 V kompressor i en del av våra maskiner. De körs bara några sekunder varannan timme eller så, vid normal drift av maskinen. Då går de länge. Men försöker man driva något som behöver luft titt och tätt blir de snart varma så de blir självlysande.
[-] Följande 3 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates, yngrot
Svara


Bookmarks

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)