Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Byta Electrolux (?) ventil.
#1
Den lilla takventilen i äkta plastimitation ovanför spisen har redan fått en spricka efter bara 34 år eller vad det nu blir.
Var köper man en ny som passar direkt?
En bra i plast kanske funkar lika bra som en plåt. Om 34 år till har nog jag defentivt slutat campa så spricker den då igen är det nån annans problem, om nu inte hela vagnen ruttnat i himlen in. Fast det är ju snyggt med en kromad som blänker i solen. Smile
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#2
Om du inte får en ny på garanti är det illa!!
Annars kan du kanske ta en bild?

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
[-] Följande 1 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#3
(2020-02-24, 10:02)Ljusne-Håkan Skrev: Den lilla takventilen i äkta plastimitation ovanför spisen har redan fått en spricka efter bara 34 år eller vad det nu blir.
Var köper man en ny som passar direkt?
En bra i plast kanske funkar lika bra som en plåt. Om 34 år till har nog jag defentivt slutat campa så spricker den då igen är det nån annans problem, om nu inte hela vagnen ruttnat i himlen in. Fast det är ju snyggt med en kromad som blänker i solen. Smile

Det är väl den det sitter en fläkt i och den är dyr. Men är det bara den yttre kåpan/huven som har sprukigt så finns den som reservdel.

På Kamaspråk Kåpa K04-31, 99;-  (det var vad b-tema tog för den i rostfritt och den passade på E-lux ventlatorn).

Hela Fläkthuset K04-36, 2020;-

Biltema hade tidigare en kåpa i rostfritt för utbytes runt 99;- men vet inte om dom har den kvar, annars så har dom en motsvarande med rostfri kåpa utan motor för 199;-  art nr 25-5017

Men går fläkten så kanske det bara är att byta överdelen?
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#4
(2020-02-24, 15:02)Hagbard Skrev: Biltema hade tidigare en kåpa i rostfritt för utbytes runt 99;- men vet inte om dom har den kvar, annars så har dom en motsvarande med rostfri kåpa utan motor för 199;-  art nr 25-5017

www.biltema.se - Ventilator Art. 25-5017
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • Hagbard
Svara
#5
(2020-02-24, 15:02)Sokrates Skrev:
(2020-02-24, 15:02)Hagbard Skrev: Biltema hade tidigare en kåpa i rostfritt för utbytes runt 99;- men vet inte om dom har den kvar, annars så har dom en motsvarande med rostfri kåpa utan motor för 199;-  art nr 25-5017

www.biltema.se - Ventilator Art. 25-5017

Den vinkade jag om ovan, men dom hade tidigare bara yttre kåpan som reservdel som passade på E-lux takventiler för 99;-

Men min tanka var att köpa hela och bara ta den yttre delen om den är trasig för rostfritt håller ju bättre än plast och då är ju garantin livslång i stället för bara 32 år.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#6
I förra likadana Cabbyn satt det en sorts kanalfläkt mitt på luftslangen, man startade den med en knapp ovanför bänken. Den väsnades nåt helt enormt!
Jag "bärgade" den fläkten när forna vagnen skulle skrotas. I nuvarande Cabbyn fanns det inte varken kanalfläkt eller fläktmotor i ventilen, men att sätta dit den gamla som låter så ini h-e och ändå suger dåligt kommer jag inte att göra. Ett sätt man nog kan lösa det hyfsat bra på är att montera en datafläkt i fläktkåpan precis under hålet upp till slangen o taket.
Har vissa planer på att skicka efter två datafläktar, den andra går enkelt att sätta uppe på Långe Jan-pannan så den blåser ut varmluften som det blir rejält av runt pannan framåt mot bordet. Precis ovanför expansionskärlet blir det enormt varmt när man kör på gasol. Matningen skulle jag ta från 12-volts cirkpumpen, med en brytare emellan så det går att stänga av funktionen. Med en sån fläkt går det nog en hel del fortare att få upp värmen i en utkyld vagn om man är som jag är; och ofta helt plötsligt känner att jag absolut måste häva mig iväg ut fo ricampa. Smile
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Hagbard, Sokrates, yngrot
Svara
#7
Lite annorlunda än med Alde Compactpannorna.
Svara
#8
Jag bytte den spräckta takventilen till en gammal lika i plast som inte pajat än... Köper jag en ny duger det nog med plast, dom håller väl 20 - 30 år.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Hagbard
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)