Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bubbelvarning!
#1
"Bubbelgurun" och ekonomipristagaren 2013, Robert Shiller, ser bubblor i finansmarknaden.

When Nobel Laureate and "Irrational Exuberance" author Robert Shiller says he sees bubbles in the financial markets — you'd better listen up. He literally wrote the book on stock market crashes and bubbles after all.

- - -

The timing of Shiller's ominous warning comes at a scary time. This is the month of the 90th anniversary of Black Monday. That day on Oct. 28, 1929, the Dow Jones Industrial Average fell 13%. That still stands as the second-worst drop in history and, combined with the pounding the stock market took in early days of the depression, took 25 years for investors to recover from.

Shiller sees bubbles in the stock market, bond market and the housing market. "You get ... in a situation where you know it's going to decline, but you still saved enough to hold you over; you have no choice."

(www.investors.com - Stock Market Crash Near? Nobel Laureate Sees 'Bubbles Everywhere')
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • Hagbard, yngrot
Svara
#2
Riksbankens vansinniga penningpolitik med krisåtgärder mitt under en brinnande högkonjuktur, som medför att pengar är felprissatta, har eldat på priserna i fasta tillgångsslag såsom fastigheter och aktier. Förr eller senare tar alla fester slut och när festdeltagarna har vart kraftigt påverkade brukar det göra väldigt ont efteråt.

För 20 år sedan var it-konsulterna det hetaste som fanns medan fastigheter var det tråkigaste man kunde hitta. Nu är det omvända världen som gäller – ingen bryr sig om it-konsulterna medan alla verkar rusa efter fastigheter.

Om rallyt fortsätter nästa år är det läge att parkera väldigt nära dörren.

(www.di.se - Det börjar lukta it-bubbla i fastighetsbranschen)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • Hagbard, LMC400, yngrot
Svara
#3
(2019-12-29, 15:12)Sokrates Skrev: Riksbankens vansinniga penningpolitik med krisåtgärder mitt under en brinnande högkonjuktur, som medför att pengar är felprissatta, har eldat på priserna i fasta tillgångsslag såsom fastigheter och aktier. Förr eller senare tar alla fester slut och när festdeltagarna har vart kraftigt påverkade brukar det göra väldigt ont efteråt.

För 20 år sedan var it-konsulterna det hetaste som fanns medan fastigheter var det tråkigaste man kunde hitta. Nu är det omvända världen som gäller – ingen bryr sig om it-konsulterna medan alla verkar rusa efter fastigheter.

Om rallyt fortsätter nästa år är det läge att parkera väldigt nära dörren.

(www.di.se - Det börjar lukta it-bubbla i fastighetsbranschen)

Så sant så, och hur förljugen är inte mäklarstatistik när det gäller att få ut så mycket som möjligt...  Smile
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400, yngrot
Svara
#4
Sorgligt med ledare som inte klarar av att ha folket bästa för ögonen!

"Svenskarna tillhör världens mest belånade folk, och rekordmånga har hamnat i en hopplös skuldspiral som kommer att vara livet ut."

www.di.se - Svenskars skuldberg växer: "Vem som helst kan få lån”
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#5
Det är ungefär lika märkligt att detta "folket" till så stor grad inte själva begriper att saker och tings tillstånd inte varar för evigt. Det kräver ju inte speciellt mycket insikt i nutidshistoria för att se att räntor på huslån utan vidare kan gå upp till tvåsiffriga räntesatser (och i extremfall till och med tresiffriga, även om det var ett kort ryck).
[-] Följande 2 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)