Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Husbilar och dess säkerhet
#1
Husbilar är byggda med husvagnsteknik och är inget under av krocksäkerhet. De säkraste husbilarna är förmodligen s.k. plåtisar, men det är fara värt att inredningen och all last som man har i skåp och lådor även i dessa husbilar kommer farande och klappar till de åkande vid en kollision.

Trafikverket har testat två moderna husbilar som baseras på det absolut vanligaste fabrikatet av grundfordon..

– Resultatet av Trafikverkets tester visar stor risk att omkomma i en frontalkollision, säger Matteo Rizzi. Konstruktionen i husbilarna är inte tillräcklig för att kunna skydda förare och passagerare vid krock. En förklaring är att husbilar har en relativt kort deformationszon i förhållande till sin vikt. Föraren har i krockproven med båda bilmodellerna mycket hög risk att omkomma eller bli allvarligt skadad.

Den halvintegrerade husbilen ger något bättre skydd än helintegrerad, men fortfarande långt ifrån skyddet som en modern personbil ger idag. Alla i bilen har stor risk att skadas allvarligt av inredning som lossnar under krocken.

(www.trafikverket.se - Trafikverkets tester visar stora brister i krocksäkerhet hos husbilar)



Av videon (3:54 minuter in i videon) framgår att A-stolparna i den helintegrerade husbilen bestod av trä.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#2
Här är videos som visar krocktest av skåpbilar, som s.k. "plåtisar" är byggda på:



”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400, yngrot
Svara
#3
Tyvärr är väl säkerheten inte något som husbilar ligger i topp på.  Frågan är väl oxå vem vill betala ännu mer för sina husbilar för att få högre säkerhet??  Det lär kosta rätt mycket få till det..
Svara
#4
(2019-05-07, 12:05)yngrot Skrev: Tyvärr är väl säkerheten inte något som husbilar ligger i topp på.  Frågan är väl oxå vem vill betala ännu mer för sina husbilar för att få högre säkerhet??  Det lär kosta rätt mycket få till det..

Egentligen är det nog lite galet att ha en massa dåligt förankrad bostadsinredning och tillhörigheter i transportbilars lastutrymmet utan något lastförskjutningsskydd. För transportbilar avsedda för persontransport är säten och säkerhetsbälten rejält fastsatta bl.a. med extra förstärkningar vid infästningarna i golvet. I många husbilar är det nog tyvärr mycket som sitter fast med träskruvar. Jag har svårt att tro att husbilstillverkarna förankrar kylskåp och andra tunga saker lika rigoröst.

Tidigare hade jag tankar på att skaffa mig en nyare skåpbil och bygga om den till en s.k. "plåtis", men den pågående "klimatalarmismen" har medfört att dessa planer är skrotade. Jag väljer i stället att hålla liv i den gamla campingbilen och behålla mini-husvagnen. 

I den plåtis som jag hade tänkt att bygga skulle jag behållit lastförskjutningsväggen, men satt in en kraftig låsbar dörr för access mellan förarhytt och bodel. Därmed skulle man slippa risken att träffas av flygande delar i händelse av en olycka. Med en dörr i lastförskjutingsväggen hade vi också kunnat låta de båda katterna resa i bodelen utan att behöva vara instängda i små transportburar. Vidare skulle husbilen kunna göras mer inbrottsäker genom att sidodörr och bakdörarr kunde låsas fast väl från insidan, då man går ut genom förarhytten och kan låsa dörren i lastförskjutingsväggen med rejält lås.

Min lösning hade naturligtvis inte kunna råda någon bot på ev. bristter i skåpbilens grundläggande krocksäkerhet, men den hade blivit säkrare än alla lyxiga husbilar som kostar en mindre förmögenhet.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#5
Hittade en webbplats med uppfiter om krocksäkerhet för olika bilar. Min gamla VW T4 är lite för gammal för att finnas med, men nästföljande generation T5 finns med:

www.euroncap.com/en/ratings-rewards/latest-safety-ratings/en/results/vw/transporter
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)