Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Krisande banker
#1
Det har sedan länge stått klart att det finns grava problem inom Deutche Bank. Banken är enormt stor och den blir svår att rädda med skattebetalarnas pengar. Deutche Banks är så stor att den kan sänka hela Eurozonen. Som en lösning på problemen i den tyska banksektorn har den Tysklands regering, under ledning av Angela Merkel, verkat för en sammanslagning av Deutche Bank och Commerzbank. Nu verkar det som att Commerzbank inte heller verkar vara i gott skick. Sammanslagning av två krisande banker lär knappast lösa problemen, utan snarare förvärra dem.

Commerzbank har inte varit tillräckligt noggrann i sin långivning, anser Deutsche Bank, något som kan leda till att Deutsche måste skriva ned värden på lån efter en sammanslagning. Det kan betyda att den hopslagna banken skulle behöva kapitaltillskott efter en fusion. Hur mycket är dock oklart, uppger källorna.
(www.di.se - Uppgifter: Deutsche Bank oroas över Commerzbanks lån)

Deutsche Bank överväger att ta in upp till 10 miljarder euro, motsvarande närmare 105 miljarder kronor, för att stärka upp det egna kapitalet inför en potentiell fusion med Commerzbank

. . . den tyska regeringen vill att Deutsche tar in ”så mycket som möjligt” inför en fusion för att försäkra att den nya banken inte behöver gå tillbaka till marknaden för nya tillskott ännu en gång . . .
(www.di.se - Källor: Deutsche Bank överväger ta in 10 miljarder inför fusion)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#2
Det går bra för Danmark, men det är allarmerande att 33% av bankerna i Danmark inte skulle klara det historiska genomsnittet av kreditförluster (1%).

. . . Så länge konjunkturen är gynnsam är kreditförlusterna små. Men om kreditförlusterna skulle börja stiga upp emot 1 procent av utlåningen, kommer antalet banker med en basintjäning som inte klarar detta att öka från 4 till 21 utav 63, visar Finanstilsynets analys.

”Det motsvarar att 33 procent av institutionerna inte kan absorbera kreditförluster på det historiska genomsnittet, 1 procent av utlåningen”, skriver myndigheten.

(www.di.se - Var tredje dansk bank klarar inte kreditförluster på 1 procent)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)