Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bränder på camping-/ställplatser
#1
En våldsam brand har härjat en campingplats i Storbritannien. 40 husvagnar är förstörda och ytterligare 40 husvaqgnar är skadade.

www.bbc.com - Fire destroys 40 caravans in Stretton, Derbyshire

”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • Hagbard, LMC400, yngrot
Svara
#2
(2019-03-27, 23:03)Sokrates Skrev: En våldsam brand har härjat en campingplats i Storbritannien. 40 husvagnar är förstörda och ytterligare 40 husvaqgnar är skadade.

www.bbc.com - Fire destroys 40 caravans in Stretton, Derbyshire


Vilken mardröm ..
Svara
#3
En tråkig nyhet:

Under natten mot lördagen utbröt en kraftig brand i en husvagn på en camping i Askersund.

Räddningstjänsten ryckte ut från fyra stationer.

– När polisen kom till platsen fann man två avlidna personer, säger Torbjörn Roos, presstalesperson vid polisen.

(www.aftonbladet.se - Kraftig brand på camping – två personer döda)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#4
En husbil har idag brunnit på Jävre ställplats utanför Piteå.

[Bild: KWjNFaa.jpg]

photos.app.goo.gl

www.pt.se - husbilsbrand-en-person-brannskadad
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#5
Tre husvagnar brann på en campingplats i utanför Alingsås under torsdagsmorgonen.

Räddningstjänsten konstaterade snabbt att husvagnarna var övertända.

Ingen person har kommit till skada i samband med brränderna.

(www.expressen.se - Tre husvagnar brann ner på campingplats)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400, Månsson, yngrot
Svara
#6
Brand på camping – fem till sjukhus

Fem personer har förts till sjukhus efter att en brand utbrutit på en camping i Dals-Eds kommun.

– Branden har troligtvis orsakats av att en gasolflaska exploderade i en husbil, säger Morten Gunneng på polisen.

Både vuxna och mindre barn finns bland de skadade.

– Alla ska vara ganska lindrigt skadade. Några har fått lättare brännskador och några har andats in rök, säger Morten Gunneng.

Två husbilar har totalförstörts och en tredje bil har skadats av elden.

Polis, räddningstjänst, ambulans och ambulanshelikopter kallades till platsen. Enligt räddningstjänsten är branden under kontroll, rapporterar P4 Väst.

Polisen har spärrat av platsen och en förundersökning om allmänfarlig vårdslöshet har inletts.

Larmet kom in vid 20.30-tiden under lördagskvällen.


(www.aftonbladet.se - )

sverigesradio.se - Flera till sjukhus efter brand på camping
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400, yngrot
Svara
#7
Hur får man gasolflaskor att explodera?
[-] Följande 2 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400, yngrot
Svara
#8
Visst kan gasolflaskor explodera...

Frågan är om de är utrustade med både säkerhetsventil och smältsäkring?

Eller endera den ena eller den andra?

Eller inga alls?

Godkännandekrav, bestämmelser för transport och användning av gasflaskor för gasol är idag till stora delar harmoniserade genom internationella regelverk inom FN och EU. De internationella regelverken saknar dock krav på tryckavlastning på gasflaskor för gasol.

https://rib.msb.se/filer/pdf/28210.pdf

Vid prov så exploderade den som inte var utrustad med någon av ovanstående säkerhetsdetaljer och man kan ana att det förekommer många sådana exemplar i våra campingfordon då en den ene och den andra "aldrig" kontrollerar "om" flskan är utrustad med detta utan köper något billigt eller gammalt.

Flaskor i handeln skall kontrolleras var 10 år (framgår på flaskan) så köp inget som är äldre än just 10 år för då är den inte kontrollerad eller uppdaterad till de nyare rekomendationerna.

En rekomendation också, "lär" er hur det skall vara så förebygger man mycket...

Anser Hagbard
[-] Följande 5 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Adrian, apersson850, LMC400, Sokrates, yngrot
Svara
#9
Aha, på så sätt. Jag levde i föreställningen att säkerhetsventil finns på sådana gasolflaskor, typ P11. Vilket det tydligen normalt gör om den är svensk, men inte tvunget annars.
Dessutom har jag aldrig reflekterat över i vilken riktning flaskan ska ställas i vagnen, när säkerhetsventil finns. Fast blir det så hett runt flaskan att ventilen öppnar är det nog kört ändå, kan jag tänka mig.

Alltid lär man sig något!
[-] Följande 3 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates, yngrot
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)