Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Reservdelar till Primuspannor?
#1
Fick nyss min Långe Janpanna från 89 fixad med lite nya delar, grejerna fanns o var inte dyra heller.
Hur är det med service o grejer till Primus, om man skulle få för sig att köpa en Solifer eller Polar? Företaget Primus är väl borta sen länge?

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#2
Verkar finnas en del delar att få tag på om man googlar det. Primus finns kvar men verkar mer vara inriktade på friluftsliv https://www.primus.se
[-] Följande 1 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#3
Jag tänkte mest på om en husvagnsfirma enkelt kan få tag i de grejer som ev brukar paja utan att leta beg. Blev förvånad att överhettningsskyddet och tändsäkringselementet var så billigt till Långe Jan. Och jag har ett svagt minne av att Hagbard nån gång skrev att det kunde vara svårt med grejor till Primuspannorna jämfört med Alde Långe Jan.

Jag kom nyss på att det vore väldigt enkelt att sätta en datorfläkt nertill på långplåten som täcker det mesta av Långe Jans framsida. Innanför där blir det ju enormt med värme man kan blåsa ut när man snabbt vill värma upp en kall vagn. Man tjyvar strömmen från cirkpumpen bara. När det väl blivit varmt stänger man bara av fläkten med en brytare. Kanske en dragbrytare av märket "Sport" som finns på OK-mackarna. Smile
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#4
(2019-03-09, 23:03)Ljusne-Håkan Skrev: Fick nyss min Långe Janpanna från 89 fixad med lite nya delar, grejerna fanns o var inte dyra heller.
Hur är det med service o grejer till Primus, om man skulle få för sig att köpa en Solifer eller Polar? Företaget Primus är väl borta sen länge?

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk

Var rädd om din Aldepanna, domtillverkas fortfarande.

Appropå Solifer och Polar så är det som du vet Primus i första hand och då runt millenium så försvann 2490 och sedan så var det Primus Auqvaflex som försvann ganska snabbt till förmån för Alde 3000 som kom då och senare 3010 (2006) och sist nu 3020. Alla dessa är i princip samma i grunden. Ungefär som Lång Jan.

Men reservdelar till Primus tryter mer och mer så där kan det vara svårt,

Däremot på skrotarna så finns det en uppsjö av reservdelar, det som är synd är att frakterna kostar oftast mer än reservdelen.

Men  går du i bytestankar så titta på vagnar med 3000 eller 3010 pannor funkar bra när man lärt sig dom, oftast golvvärme i dom också.
Svara
#5
(2019-03-10, 21:03)Hagbard Skrev:
(2019-03-09, 23:03)Ljusne-Håkan Skrev: Fick nyss min Långe Janpanna från 89 fixad med lite nya delar, grejerna fanns o var inte dyra heller.
Hur är det med service o grejer till Primus, om man skulle få för sig att köpa en Solifer eller Polar? Företaget Primus är väl borta sen länge?

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk

Var rädd om din Aldepanna, domtillverkas fortfarande.

Appropå Solifer och Polar så är det som du vet Primus i första hand och då runt millenium så försvann 2490 och sedan så var det Primus Auqvaflex som försvann ganska snabbt till förmån för Alde 3000 som kom då och senare 3010 (2006) och sist nu 3020. Alla dessa är i princip samma i grunden. Ungefär som Lång Jan.

Men reservdelar till Primus tryter mer och mer så där kan det vara svårt,

Däremot på skrotarna så finns det en uppsjö av reservdelar, det som är synd är att frakterna kostar oftast mer än reservdelen.

Men  går du i bytestankar så titta på vagnar med 3000 eller 3010 pannor funkar bra när man lärt sig dom, oftast golvvärme i dom också.
Tackar, det var ungefär som jag minns. Skulle jag nån gång byta till Solifer får den vara så ny att den har en Alde då. Krånglar pannan mer nån gång känns det bäst att lämna bort det till fackmän som kan dom i sömnen nästan o har reservdelar på hyllan. Att själv på måfå leta beg grejer på skrot och chansa o försöka få ordning på grejerna själv känns inte aktuellt. O nu funkar den kanske 30 år till utan service
Trivs kanon med Cabby 532DLX, både med planlösningen o att det finns varmvatten.

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Hagbard
Svara
#6
(2019-03-10, 23:03)Ljusne-Håkan Skrev:
(2019-03-10, 21:03)Hagbard Skrev:
(2019-03-09, 23:03)Ljusne-Håkan Skrev: Fick nyss min Långe Janpanna från 89 fixad med lite nya delar, grejerna fanns o var inte dyra heller.
Hur är det med service o grejer till Primus, om man skulle få för sig att köpa en Solifer eller Polar? Företaget Primus är väl borta sen länge?

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk

Var rädd om din Aldepanna, domtillverkas fortfarande.

Appropå Solifer och Polar så är det som du vet Primus i första hand och då runt millenium så försvann 2490 och sedan så var det Primus Auqvaflex som försvann ganska snabbt till förmån för Alde 3000 som kom då och senare 3010 (2006) och sist nu 3020. Alla dessa är i princip samma i grunden. Ungefär som Lång Jan.

Men reservdelar till Primus tryter mer och mer så där kan det vara svårt,

Däremot på skrotarna så finns det en uppsjö av reservdelar, det som är synd är att frakterna kostar oftast mer än reservdelen.

Men  går du i bytestankar så titta på vagnar med 3000 eller 3010 pannor funkar bra när man lärt sig dom, oftast golvvärme i dom också.
Tackar, det var ungefär som jag minns. Skulle jag nån gång byta till Solifer får den vara så ny att den har en Alde då. Krånglar pannan mer nån gång känns det bäst att lämna bort det till fackmän som kan dom i sömnen nästan o har reservdelar på hyllan. Att själv på måfå leta beg grejer på skrot och chansa o försöka få ordning på grejerna själv känns inte aktuellt. O nu funkar den kanske 30 år till utan service
Trivs kanon med Cabby 532DLX, både med planlösningen o att det finns varmvatten.

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk

Men varför då byta märke?

Solifer har ju försvunnit men Polar finns ju kvar men båda dessa går ju inte upp mot en Cabby!

Går du upp ca 10 år runt 1998 så har du fortfarande en Alde långe Jan lite senare kom Alde 3000 men man får var lite försiktig där det kan finnas någon med Primus Auqvaflex också och den ska man nog passa sig för.

Men Cabby :-) med golvvärme vore väl kanon :-)
Svara
#7
Det fina med Solifer är att de är så lätta. Och INTE fullbredd. Det är 520 Goldie modellen jag tycker ser fin ut. Fast det är ju Primusvärme i dom. Som sitter ute i gasolboxen så man eldar en hel del för kråkorna. Många nyare Cabby är både fullbredd, det vill jag inte ha, samt att dom har en konstig inredning. soffan fram på babordssidan sitter inklämd bakom en garderob, så där hamnar man liksom i en skamvrå. Tyngre är dom också än de äldre.
Inredningslayouten i den jag har är typ helt perfekt. O kylen håller kallt även en sån sommar som den förra. Nyare Dometic kylskåp verkar ju många ha ett helvete med....
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#8
(2019-03-11, 11:03)Ljusne-Håkan Skrev: Det fina med Solifer är att de är så lätta. Och INTE fullbredd. Det är 520 Goldie modellen jag tycker ser fin ut. Fast det är ju Primusvärme i dom. Som sitter ute i gasolboxen så man eldar en hel del för kråkorna. Många nyare Cabby är både fullbredd, det vill jag inte ha, samt att dom har en konstig inredning. soffan fram på babordssidan sitter inklämd bakom en garderob, så där hamnar man liksom i en skamvrå. Tyngre är dom också än de äldre.
Inredningslayouten i den jag har är typ helt perfekt. O kylen håller kallt även en sån sommar som den förra. Nyare Dometic kylskåp verkar ju många ha ett helvete med....

Ja Solifer är fina vagnar (dom större) men att dom mindre är lätta beror på att chassit slutar bakom hjulen och det är golvet som håller upp dom.

Funderar man på en sådan så gäller okulärbesiktning efter sidorna så den inte buktar ut vid hjulpartiet och är sprucken vid taket eller ovan fönster. Är det bulor eller sprickor så har vagnen förmodligen hoppat över någon vägbula och det kan ju inte vara så bra.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Ljusne-Håkan, LMC400
Svara
#9
Basist-Hans hörde av sig, cirkpumpen i hans Solifer 500 från 89 väsnades skrev han. Blev dock tystare o tystare ju längre den gick . Och varmt blev det ganska fort i vagnen...jag rådde honom att snabbt skaffa en i reserv. På hans ganska moderna Primuspanna sitter pumpen nertill på pannan på utgående röret.

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#10
(2020-12-06, 16:12)Ljusne-Håkan Skrev: Basist-Hans hörde av sig, cirkpumpen i hans Solifer 500 från 89 väsnades skrev han. Blev dock tystare o tystare ju längre den gick . Och varmt blev det ganska fort i vagnen...jag rådde honom att snabbt skaffa en i reserv. På hans ganska moderna Primuspanna sitter pumpen nertill på pannan på utgående röret.

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk
De pumparna är inte speciellt hållbara tyvärr. På vår första vagn hade vi en sådan. Varje gång den skulle igång efter ett uppehåll gnisslade den eller ville inte starta alls. På vinst och förlust hällde jag i en flaska vattenpumpssmörjning från Biltema. Efter det funkade den som den skulle så länge vi hade den iallafall.[Bild: bdeedb355b2fe1b652a6a4c52bd49829.jpg]

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)