Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Varför betala fordonsskatt för avställt fordon?
#11
(2019-03-26, 13:03)säsongscamparen Skrev: Detta ämne är verkligen inte lätt att reda ut. Vissa svenska försäkringsbolag har automatiskt skydd för delkasko och ev vagnskada vid avställning av tidigare försäkrat fordon,medan vissa f bolag inte erbjuder detta.
har du tidigare bara trafikförsäkring  och nu har bilen avställd finns inget skydd för dig vad gäller vållande av trafikskada vid resa till besiktning.

Nej, det är inte lätt att komma till klarhet med vad som gäller. Innan jag kör med avställt fordon, även om det bara är för besiktning, vill jag ha full insikt vilken risk man utsätter sig för. Nedanstående får mig att tro att det är Trafikförsäkringsföreningen som går in när man kör med avställt fordon utan gilltig trafikfösäkring och att dom i gengäld utkräver en avgift som är betydligt högre än trafikförsäkringspremien. Frågan är hur hög avgiften blir.

Om du skadas eller fått något förstört av ett oförsäkrat eller okänt fordon, får du ersättning av oss enligt samma regler som för ett försäkrat fordon.
(www.tff.se - Skadeanmalan)

Om du inte tecknat trafikförsäkring eller betalar premien kan du bli krävd av Trafikförsäkringsföreningen på en avgift som är
betydligt högre än premien. Trafikförsäkringen ersätter skador upp till 300 miljoner kronor.
(www.3kronor.se - Fullstandigt-villkor-Fordonsforsakring-fr.o.m.-2018-10-01.pdf)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#12
(2019-03-26, 13:03)Sokrates Skrev:
(2019-03-26, 13:03)säsongscamparen Skrev: Detta ämne är verkligen inte lätt att reda ut. Vissa svenska försäkringsbolag har automatiskt skydd för delkasko och ev vagnskada vid avställning av tidigare försäkrat fordon,medan vissa f bolag inte erbjuder detta.
har du tidigare bara trafikförsäkring  och nu har bilen avställd finns inget skydd för dig vad gäller vållande av trafikskada vid resa till besiktning.

Nej, det är inte lätt att komma till klarhet med vad som gäller. Innan jag kör med avställt fordon, även om det bara är för besiktning, vill jag ha full insikt vilken risk man utsätter sig för. Nedanstående får mig att tro att det är Trafikförsäkringsföreningen som går in när man kör med avställt fordon utan gilltig trafikfösäkring och att dom i gengäld utkräver en avgift som är betydligt högre än trafikförsäkringspremien. Frågan är hur hög avgiften blir.

Om du skadas eller fått något förstört av ett oförsäkrat eller okänt fordon, får du ersättning av oss enligt samma regler som för ett försäkrat fordon.
(www.tff.se - Skadeanmalan)

Om du inte tecknat trafikförsäkring eller betalar premien kan du bli krävd av Trafikförsäkringsföreningen på en avgift som är
betydligt högre än premien. Trafikförsäkringen ersätter skador upp till 300 miljoner kronor.
(www.3kronor.se - Fullstandigt-villkor-Fordonsforsakring-fr.o.m.-2018-10-01.pdf)




Besiktning görs 1 gång/år. Förstår faktiskt inte varför du inte då  ställer på bilen innan denna färd. Då är problemet löst. Du har då trafikförsäkring och får då en skatt i samband med detta.
 Som fordonsägare inträder ett ansvar för vad bilen kan orsaka ute i trafiken.
Svara
#13
(2019-03-27, 14:03)säsongscamparen Skrev:
(2019-03-26, 13:03)Sokrates Skrev:
(2019-03-26, 13:03)säsongscamparen Skrev: Detta ämne är verkligen inte lätt att reda ut. Vissa svenska försäkringsbolag har automatiskt skydd för delkasko och ev vagnskada vid avställning av tidigare försäkrat fordon,medan vissa f bolag inte erbjuder detta.
har du tidigare bara trafikförsäkring  och nu har bilen avställd finns inget skydd för dig vad gäller vållande av trafikskada vid resa till besiktning.

Nej, det är inte lätt att komma till klarhet med vad som gäller. Innan jag kör med avställt fordon, även om det bara är för besiktning, vill jag ha full insikt vilken risk man utsätter sig för. Nedanstående får mig att tro att det är Trafikförsäkringsföreningen som går in när man kör med avställt fordon utan gilltig trafikfösäkring och att dom i gengäld utkräver en avgift som är betydligt högre än trafikförsäkringspremien. Frågan är hur hög avgiften blir.

Om du skadas eller fått något förstört av ett oförsäkrat eller okänt fordon, får du ersättning av oss enligt samma regler som för ett försäkrat fordon.
(www.tff.se - Skadeanmalan)

Om du inte tecknat trafikförsäkring eller betalar premien kan du bli krävd av Trafikförsäkringsföreningen på en avgift som är
betydligt högre än premien. Trafikförsäkringen ersätter skador upp till 300 miljoner kronor.
(www.3kronor.se - Fullstandigt-villkor-Fordonsforsakring-fr.o.m.-2018-10-01.pdf)




Besiktning görs 1 gång/år. Förstår faktiskt inte varför du inte då  ställer på bilen innan denna färd. Då är problemet löst. Du har då trafikförsäkring och får då en skatt i samband med detta.
 Som fordonsägare inträder ett ansvar för vad bilen kan orsaka ute i trafiken.


Om du skadas eller fått något förstört av ett oförsäkrat eller okänt fordon, får du ersättning av oss enligt samma regler som för ett försäkrat fordon.


(www.tff.se - Skadeanmalan)

Visst får motparten ersättning från TFF ,men det som händer sen är inte kul
Det finns ett begrepp som heter Regress. Alltså skickar TFF kravet till fordonsägaren som kört ett avställt fordon som orsakat en skada på motpart.
Det kan bli dyrt. kan vara en förare som skadats allvarligt och får men för livet.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig säsongscamparen för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#14
(2019-03-27, 20:03)säsongscamparen Skrev: Visst får motparten ersättning från TFF ,men det som händer sen är inte kul
Det finns ett begrepp som heter Regress. Alltså skickar TFF kravet till fordonsägaren som kört ett avställt fordon som orsakat en skada på motpart.
Det kan bli dyrt. kan vara en förare som skadats allvarligt och får men för livet.

Nu fick jag lära mig något nytt. När jag tittar på Regress får jag fram följande:

Från fordonets förare får Trafikförsäkringsföreningen (TFF) kräva tillbaka det belopp som betalats ut i skadeersättning:  
om föraren vållade skadan med avsikt (uppsåt) eller genom grov vårdslöshet eller
om föraren var vårdslös och rattfull.

(www.tff.se - Förarregress)

Utifrån detta verkar det inte som att man riskerar att krävas tillbaka för utbetalt belopp när man kör med ett avställt fordon, som är godkänd vid besiktning och som är i trafiksäkert skick, så länge som man inte bryter mot några av ovanstående punkter. Frågan blir då hur stor avgiften blir som man får betala till Trafikförsäkringsföreningen när man kör med en avställd bil och är vållande till skada.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)