Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 1 Vote(s) - 1 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Passiv radioantenn
#11
Skillnaden mellan AM och FM:

Frequency modulation or FM is a form of modulation which conveys information by varying the frequency of a carrier wave; the older amplitude modulation or AM varies the amplitude of the carrier, with its frequency remaining constant.

Mottagning och avstånd:

VHF Radio waves do not travel far beyond the visual horizon, so reception distances for FM stations are usually limited to 30—40 miles (50—65 km) They can also be blocked by hills or buildings.

... AM radio waves, which because of their lower frequency can travel as ground waves or reflect off the ionosphere, so AM radio stations can be received at hundreds (sometimes thousands) of miles. This is a property of the carrier wave's typical frequency (and power), not its mode of modulation.

The range of FM transmission is related to the transmitter's RF power, the antenna gain, and antenna height. Interference from other stations is also a factor in some places.
(en.wikipedia.org/wiki/FM_broadcasting)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#12
FM-bandets polarisationen i Europa kan var vertikal-, horisontell- eller blandad polarisation. Horisontellpolarisation är vanligtvis använd i bergsområden med kuperad terräng.
(tech.ebu.ch/docs/techreview/trev_254-gregorac.pdf)

Vertical polarization is used in AM and FM radio,and horizontal polarization in television.
(books.google.es/books - Webster's New World Telecom Dictionary)

Mer om polarisation:

fmbroadcastantenna.com/polarizationinfo

broadcastengineering.info - Vertical or Circular polarization FM Broadcast

tx.mb21.co.uk/features/recognition/vhf-fm
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)