Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Förberedelser för vinterförvaring utomhus
#11
(2018-11-15, 08:11)Hagbard Skrev:
(2018-09-19, 10:09)Adrian Skrev: Jag förstår. AGM verkar bra och blir mitt val vid nästa batteribyte. Men OM ett AGM-batteri laddar ur - kan det då frysa sönder som ett "vanligt" batteri?

Ja visst, det är ju en vanlig blyackumulator med elektrolyt.

Går däremot inte att efter fylla så när det är slut så är det slut.

Plattorna torkar.

Ett som går att fylla upplever man att det blir sämre och sämre medans ett AGM bara slutar att fungera

Men fryser gör det om laddningen är dålig.

Se mera på Tudors.se sida där finns mycket hur det fungerar.
Man får läsa databladet för AGM-batteriet.
Många AGM-batterier tål att frysa utan att skadas.
Det är ytterligare en fördel med AGM.
Beror säkert på att det har så lite vätska / syra i sig som dessutom är absorberad i någon form av glasullsmattor, så inte mycket som kan hända om de fryser.

Här skriver Batteriexpressen t.ex.:
"Dom flesta AGM batterierna motstår också frysning utan problem även om batteriet kan leverera lite eller ingen ström alls då det är fruset."
Liten husvagn = Stora upplevelser längs vägen!
Svara
#12
(2018-11-16, 13:11)BoUte Skrev:
(2018-11-15, 08:11)Hagbard Skrev:
(2018-09-19, 10:09)Adrian Skrev: Jag förstår. AGM verkar bra och blir mitt val vid nästa batteribyte. Men OM ett AGM-batteri laddar ur - kan det då frysa sönder som ett "vanligt" batteri?

Ja visst, det är ju en vanlig blyackumulator med elektrolyt.

Går däremot inte att efter fylla så när det är slut så är det slut.

Plattorna torkar.

Ett som går att fylla upplever man att det blir sämre och sämre medans ett AGM bara slutar att fungera

Men fryser gör det om laddningen är dålig.

Se mera på Tudors.se sida där finns mycket hur det fungerar.
Man får läsa databladet för AGM-batteriet.
Många AGM-batterier tål att frysa utan att skadas.
Det är ytterligare en fördel med AGM.
Beror säkert på att det har så lite vätska / syra i sig som dessutom är absorberad i någon form av glasullsmattor, så inte mycket som kan hända om de fryser.

Här skriver Batteriexpressen t.ex.:
"Dom flesta AGM batterierna motstår också frysning utan problem även om batteriet kan leverera lite eller ingen ström alls då det är fruset."

Kan jag hålla med om, men allt är relativt speciellt då en säljare uttrycker sig... :s

Det relativa är graden på urladdning, har det inte gått så djupt så vattnet frusit och batteriet bågnat så kan det finnas en chans.

Men annars så har jag lärt mig att det gäller enligt denna tabell:

Denna tabell visar sambandet mellan elektrolytens fryspunkt och laddningen på batteriet.
Dessa temperaturer gäller för våta-, gel-, och AGM- batteri.

Laddningsnivå Fryspunkt
100 %                -57 °C 
79 %                  -45 °C 
75 %                  -43 °C
58 %                  -29 °C
50 %                  -23 °C
25 %                  -15 °C
0 %                    -9 °C


Ofta, och då menar jag ofta när man kommer och skall hjälpa någon med sitt batteri så har urladdningen gått så lågt så det är lönlöst att försöka skrämma liv i det igen (under tid så har det i regel missköts också).
Rekommendationen blir alltid, köp nytt (det har dom i regel råd med då dom inte vill lära sig hur man sköter sina saker).

Och som i din sista rad: kan leverera lite eller ingen ström alls?

Då måste det ju vara lite kvar av den specifika vikten om det skall bli ett mätvärde eller om det skall kunna leverera ström, då kan det ju inte vara helt genomfruset?
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#13
(2018-11-16, 15:11)Hagbard Skrev:
(2018-11-16, 13:11)BoUte Skrev:
(2018-11-15, 08:11)Hagbard Skrev:
(2018-09-19, 10:09)Adrian Skrev: Jag förstår. AGM verkar bra och blir mitt val vid nästa batteribyte. Men OM ett AGM-batteri laddar ur - kan det då frysa sönder som ett "vanligt" batteri?

Ja visst, det är ju en vanlig blyackumulator med elektrolyt.

Går däremot inte att efter fylla så när det är slut så är det slut.

Plattorna torkar.

Ett som går att fylla upplever man att det blir sämre och sämre medans ett AGM bara slutar att fungera

Men fryser gör det om laddningen är dålig.

Se mera på Tudors.se sida där finns mycket hur det fungerar.
Man får läsa databladet för AGM-batteriet.
Många AGM-batterier tål att frysa utan att skadas.
Det är ytterligare en fördel med AGM.
Beror säkert på att det har så lite vätska / syra i sig som dessutom är absorberad i någon form av glasullsmattor, så inte mycket som kan hända om de fryser.

Här skriver Batteriexpressen t.ex.:
"Dom flesta AGM batterierna motstår också frysning utan problem även om batteriet kan leverera lite eller ingen ström alls då det är fruset."

Kan jag hålla med om, men allt är relativt speciellt då en säljare uttrycker sig... :s

Det relativa är graden på urladdning, har det inte gått så djupt så vattnet frusit och batteriet bågnat så kan det finnas en chans.

Men annars så har jag lärt mig att det gäller enligt denna tabell:

Denna tabell visar sambandet mellan elektrolytens fryspunkt och laddningen på batteriet.
Dessa temperaturer gäller för våta-, gel-, och AGM- batteri.

Laddningsnivå Fryspunkt
100 %                -57 °C 
79 %                  -45 °C 
75 %                  -43 °C
58 %                  -29 °C
50 %                  -23 °C
25 %                  -15 °C
0 %                    -9 °C


Ofta, och då menar jag ofta när man kommer och skall hjälpa någon med sitt batteri så har urladdningen gått så lågt så det är lönlöst att försöka skrämma liv i det igen (under tid så har det i regel missköts också).
Rekommendationen blir alltid, köp nytt (det har dom i regel råd med då dom inte vill lära sig hur man sköter sina saker).

Och som i din sista rad: kan leverera lite eller ingen ström alls?

Då måste det ju vara lite kvar av den specifika vikten om det skall bli ett mätvärde eller om det skall kunna leverera ström, då kan det ju inte vara helt genomfruset?

Det där gäller blybatterier med flytande elektrolyt / syra (och troligen GEL också), att de då fryser sönder, Hagbard.
Jag har läst några olika datablad från batteritillverkare där det uttryckligt stått att deras AGM-batterier tål att frysa.
Sökte lite snabbt nu men är tydligen inte så populärt just nu att ha lättillgängliga datablad, så hittade inget.

Men Solarlab skriver om AGM och frysning:
"Ett AGM batteri läcker inte och fryser inte även i urladdad tillstånd."
Solarlab - om AGM-batterier

Även batteriexpressen skriver om AGM-batterier:
"Är tåliga mot förfrysning."
Batteriexpressen AGM-batteri

Det är inte säljsnack utan är uppbackat från tillverkarna.
AGM-batterier har ju ingen fri rinnande elektrolyt / syra i sig utan all den är ju hårt absorberad i glasullen i batterierna. Därför de är helt läckagesäkra.
Men man kan ju inte med full säkerhet säga att det gäller alla AGM-batterier, så därför bäst att stämma av med tillverkarens datablad för sina AGM-batterier.

Även ett helt urladdat blybatteri har ju syra i sig, om än med lägre densitet. Så den fryser till "slask" och inte kärnis. Men i blybatterier med flytande syra så ökar ju elektrolytens volym så mycket vid frysning att batteriet kan spricka av det. Ett AGM-batteri har ju så lite syraelektrolyt i sig att volymökningen ger inget våld mot batteriets kapsling, samt elektrodmaterialet hålls hårt på plats pressat mot glasullsmattorna, så inget av det riskerar att lossna heller när den lilla mängden elektrolyt fryser i AGM-batteriet (generellt sett - kan som sagt finnas undantag).

Att ett fruset AGM-batteri har svårt att leverera ström är ju rätt naturligt då en stor del av elektrolyten är frusen, då is inte leder ström utan det behövs flytande vätska för det. Och då likaså svårt att ladda som fruset.

Sedan så förstörs ju även AGM-batterier av att vara långvarigt kraftigt urladdade, så man ska ju absolut inte förvara dem så.
Men om man använder ström ur nedkylda AGM-batterier så de kommer ned i en syradensitet så de fryser så förstörs de normalt inte av det dvs fryser sönder. Kan ju i vissa fall vara väldigt bra!

Jag är t.ex. försiktig med att ladda ur mina öppna marina fritidsbatterier för mycket på vintern vid fricamping, just för risken att de annars kan frysa sönder när de kyls ned då jag lämnat husvagnen, innan solcellerna hunnit ladda upp dem igen (vilket tar lång tid på vintern).
Mer än 50% urladdning kan ju vara farligt så i kallt vinterväder, typ -20°C eller lägre!
Där handlar det ju inte om så kraftigt urladdade batterier att de är förstörda!
Jag köper nog AGM-batterier nästa gång, bl.a. för detta med frysrisken.

(Det är något problem just nu med infogade länkar här i inlägg! Inte jag som strular till det...)
- Problemet förefaller ha berott på att en URL-tag i html-koden blev fel i ett citerat inlägg. Jag har varit inne med admin-kontot och rättat till det (Sokrates)
Liten husvagn = Stora upplevelser längs vägen!
[-] Följande 3 användare säger tack till dig BoUte för detta inlägg:
  • admin, LMC400, Sokrates
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)