Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Eberspächer dieseldriven vattenvärmare D3WZ ger felkod F54
#1
Typiskt, idag ville den dieseldrivna kylvätskevärmaren (Eberspächer D3WZ) i min bil fungera som den skall. Den startade, men när den skulle gå upp i läget för full effekt stannade den och gav felkod F54.

F54
Flamavbrott i regleringssteg ”HÖG”
Värmaren har tänts (flamma registrerad) men indikerar flamavbrott i ett driftsteg.
  • Kontrollera avgas- och förbränningsluftledningarna.
  • Kontrollera bränsleförsörjningen / bränslemängden, se sidan 31.
  • Kontrollera flamsensorn. För diagram och värdetabell se sidan 28. Om den är OK –> byt styrdonet, se sidan 26.
(www.thermoprodukter.se/layout/current/docs/D5FelRep.pdf)

Det var lite annat ljud från värmaren nu när den inte fungerar som den skall. Doseringspumpen som matar brännaren med diesel tyckte jag tickade betydligt snabbare än vanligt. Vidare kom det ett kraftigt vinande ljud från värmaren, vilket jag antar kom från fläkten i brännaren.

Det blir till att försöka krypa under bilen och göra en okulärbesiktning. Eftersom jag tyckte att doseringspumpen gick mycket mer, går min tanke till problem med bränsletillförseln. Det lär sitta ett litet sintrat filter på doserpumpens sugsida som kan vara igensatt (http://www.nomadic-one.com/reflect/ebers...er-trouble).

Kontroll av bränsleförsörjningen
Kontrollera följande punkter innan bränslemänngden mäts.
  • Kontrollera silen i doseringspumpen.
  • Kontrollera bränsleledningarnas läge.
  • Kontrollera att bränsleledningarna inte läcker.
  • Kontrollera slangkopplingarna och efterdra dem.
  • Har bränsleuttaget utförts enligt uppgifterna i den tekniska beskrivningen?

Mätning av bränslemängd
1. Förberedelse
Dra ut bränsleledningen från värmaren och led in den i ett
mätglas (storlek 25 ml).
Koppla in värmaren. När bränslet transporteras jämnt (börjar
ca 60 sekunder efter start), är bränsleledningen fylld och
avluftad.
Koppla från värmaren och töm mätglaset.

2. Mätning
Koppla in värmaren.
Bränslematningen börjar ca 60 sekunder efter inkopplingen.
Håll mätglaset i höjd med värmaren under mätningen.
Efter ca 90 sekunder stängs bränslematningen av automatiskt.
Stäng av värmaren! *
Läs av bränslemängden i mätglaset.
Om den uppmätta bränslemängden ligger utanför nedan
angivna värden måste doseringspumpen bytas.
(www.thermoprodukter.se/layout/current/docs/D5FelRep.pdf)

För D3WZ skall den uppmätta mängden bränsle vara 6,8 - 7,8 milliter.
(www.t4-wiki.de/wiki/Pumpe_V54_(Dosierpumpe))
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#2
Jag har idag kollat hur mycket diesel som kommer fram till brännaren och det såg ut att vara för lite. Lyckades klippa av pressslangklämmorna på doserpumpen och kunde plocka bort den. Såväl filtret på ingångssidan som backventilen (kulan och fjädern) på utloppsidan såg bra ut. Satte tillbaka doserpumpen och provade, men då kom det inte fram någon diesel alls. Såg att det läckte lite vid inloppet till doserpumpen. Klippte av lite av slangen och bytte till en annan slanklämma för bränsleslang som jag kom på att jag hade liggande på annan plats. Nu verkade det som att det blev tätt och det kom även fram diesel till brännaren. Jag tyckte att det kom mer diesel än tidigare, men brännaren startade inte. Nu fick jag fel kod F52. Får kolla vad den betyder.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#3
F52
Säkerhetstiden överskriden
Under startfasen registrerades ingen flamma.
  • Kontrollera avgas- och förbränningsluftledningarna.
  • Kontrollera bränsleförsörjningen / bränslemängden, se sidan 31.
  • Kontrollera glödstiftet (se felkod 020 och 021).
  • Kontrollera flamsensorn. För diagram och värdetabell se sidan 28. Om den är OK –> byt styrdonet, se sidan 26.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)