Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fuktrenovering
#1
Kommer ge mig på en fuktrenovering av min gamla Solifer inom närtid. Upptäckte en ganska omfattande skada redan 2011, men okunskap och tidsbrist och med åren minskat användande har lett till att den blivit stående orörd. Så vi får se hur omfattande detta blir. Som tur är har jag min kompis, som är född fixare och dessutom genomfört en fuktrenovering på Solifer av samma årsmodell tidigare, till hjälp. 
Nu till frågorna:
Min kompis tapetserade efter renoveringen av sin vagn väggarna med vanliga tapeter vilka släppte. För att detta inte skall ske, vad ska man satsa på här? Våtrumstapet? Nått annat?
Har någon lagt in klickgolv i sin vagn? Är det värt den extra vikten? I sånt fall, elgolvvärme? 

Lär fylla på i tråden eftersom och även lägga upp lite bilder. 

/ Mike
Svara
#2
Lägg gärn ut lite bilder när du håller på med renoveringen, så vi kan följa den.

För egen del föredrar jag plastmattor i husvagnar/husbilar eftersom det är lätt att torka upp när man spiller någon vätska på golvet utan att letar sig vidare ner i golvet. Ett alternativ till elgolvvärme är en eller flera elektrisk värmemattor.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#3
(2018-09-08, 00:09)Sokrates Skrev: Lägg gärn ut lite bilder när du håller på med renoveringen, så vi kan följa den.

För egen del föredrar jag plastmattor i husvagnar/husbilar eftersom det är lätt att torka upp när man spiller någon vätska på golvet utan att letar sig vidare ner i golvet. Ett alternativ till elgolvvärme är en eller flera elektrisk värmemattor.

Ja, det var tanken  Började ta ur lösa grejor igår kväll, men ska fortsätta lite smått i helgen och plocka ut skåp och sofflådor. Slänger upp några bilder från det på söndag!

Intessant! Är det specifika husvagnsmattor eller nån slags universal? 
Tanken med klickgolvet var att få ett snyggt skeppsgolv istället för den bruna tråkiga mattan. Tanken var att lägga det med seal för att komma runt vätskeproblemet, men man kan ju lägga ny matta också  Big Grin
I övrigt tänkte jag fräscha upp upp vagnen med ny klädsel på dynor, få in nån ljusare blågrön nyans på väggar, byta ut lampor till LED. Ja, dom klassiska renoveringsknepen! 

/ Mike
Svara
#4
(2018-09-08, 01:09)Mighty Skrev: Intessant! Är det specifika husvagnsmattor eller nån slags universal? 

Nej värmemattrna är inte specifikt för husvagnar. Det finns både värmemattor för 230v AC och 12v DC. Själv ha jag en 12v DC värmematta i min mini-husvagn som passar väl under bordet. Här kan du se hur min värmematta ser ut under bordet i husvagnen. Jag tycker att golvvärmen gör bäst nytta där man sitter still.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#5
Låter som ett spännande projekt. Ska bli kul att se bilder på det!
Håller med Sokrates att plastmatta troligen är bättre. Min första tanke när du skriver klickgolv är hur mycket de rör sig med skiftande temperatur. Det kunde säkert bli riktigt snyggt men det är inte kul om golvet inte ligger stilla.
Värmegolv kan jag rekommendera. I vår vagn har de lagt det i mittgången. Det är underbart att tassa runt på. Tyvärr har tillverkaren haft lite otur när de tänkte...de har inte lagt värmegolv under bordet där man sitter och äter. Lite värme på tassarna när man dricker morgonkaffet hade varit skönt. Lycka till!
Svara
#6
Mm, mycket att lura på. Framförallt känner jag behovet av värme i golvet när jag ligger ute i nån pittoresk liten skogsglänta under det sena höstfisket och jakten. Skulle således helst ha vattenburet, men i brist därav så får man hitta nya vägar. Räknar med att jag lär behöva bygga ut min elanläggning (såvida det finns 12-voltsvariant). Lär nog bli att montera solcell när jag ändå håller på! Som sagt, många tankar. Och mycket stålar att lägga på en gammal vagn. Egentligen borde man kanske skrota och leta sig en Artic 520 av modernt snitt, men hur kul är det egentligen!?

Var tvungen att hjälpa en kompis att mäta upp hans stugtomt i helgen, så jag hann aldrig med nått jobb på vagnen. Ska prova jobba lite på den efter jobbet imorgon och ta lite bilder. Jävligt laddad!

/ Mike
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Mighty för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#7
Man skulle ju kunna sätta in en mini Värmefläkt under ena soffan så den blåser varm o torr luft under bordet. Med en sån kortas säkerligen uppvärmningstiden ner avsevärt i en husvagn. Sitter i många båtar. När det blir varmt behöver den ju inte vara på alls, men när det är ruggigt kan de kopplas till samma termostat som cirkpumpen.
https://www.hjertmans.se/produkter/varme...kt-silenco
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#8
(2018-09-12, 17:09)Ljusne-Håkan Skrev: Man skulle ju kunna sätta in en mini Värmefläkt under ena soffan så den blåser varm o torr luft under bordet. Med en sån kortas säkerligen uppvärmningstiden ner avsevärt i en husvagn. Sitter i många båtar. När det blir varmt behöver den ju inte vara på alls, men när det är ruggigt kan de kopplas till samma termostat som cirkpumpen.
https://www.hjertmans.se/produkter/varme...kt-silenco

Den med kopparrör skulle jag aldrig sätta in i en husvagn med alurör.!!!!

Som förstärkning av värmen kan man då sätta in en som är anpassad för alurör och som också har fläkt.


https://www.kamafritid.se/sv/product/varme-gasol-centralvarme-installationsmaterial4/booster-mflkt--OA1900-635

E
ller en liten mindre:

https://www.kamafritid.se/sv/product/varme-gasol-centralvarme-installationsmaterial/flktkonvektor-l250mm-2-flktar--OA1900-665

Eller bara en fläktmodul montard på befintliga rör:

https://www.kamafritid.se/sv/product/varme-gasol-centralvarme-installationsmaterial/flktpaket-till-konvektor--OA1900-660
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#9
Jag har tänkt sätta en datorfläkt en bit upp på Långe Jans löstagbara täckplåt som startar o stannar samtidigt med cirkpumpen. Där innanför finns det massor av värme man kan blåsa ut i vagnen o även få lite mer cirkulation på den befintliga luften i vagnen. Och har man bara värmen på nåt dygn så blir i alla fall mitt Cabbygolv ganska varmt utan golvvärme.
Men nåt av Hagbards förslag på fläktpaket vore nog skönt att låta blåsa in under bordet. Inte heller speciellt svårt att installera.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)