Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Dieseloptimering
#1
Funderar på att skrämma upp motoreffekten i min Kia Ceed så släpandet på husvagn känns lite behagligare. Alternativen verkar vara nästintill oändliga. Allt från box att beställa på nätet och koppla in själv till optimering på verkstad med mätningar av olika slag.
Någon som har erfarenheter eller åsikter i ämnet?
Svara
#2
Åsikter finns Smile

Principen för att plocka ut högre effekt ur turbomatade dieselmotorer ökar man laddtrycket varvid man skickar in fler syre-molekyler i förbränningsrummet och då kan man spruta in mer diesel och få ut högre effekt. Tillskillnad från bensinmotorer, så finns det inte något spjäll i insuget på dieselmotorer för att reglera bränsle-luft-blandingen. Effekten i diesel-motorer regleras med mängden av diesel som sprutas in i förbränningskamrarna.

Trimboxar är i mitt tycke inte optimala då dom endast "förvränger signalerna", vilket inte är optimalt. En s.k. "re-map" är ger förmodligen ett bättre resultat, förutsatt att dom söm gör jobbet vet vad dom håller på med.

I Sverige har jag hört talas om följande firmor för motoroptimering:

bsr.se

www.motoroptimering.se

Hos BSR kan man också köpa en "dosa" (PPC 3) som man ansluter till bilens diagnostikuttag för att "flash-uppgradera" bilens styrenhet. Med PPC 3-dosan kan man även läsa tillbaka original inställningarna. Om man vill kan man således "flash-uppgradera" syrenheten för mer effekt inför en semesterresa med husvagnen och om man vill kan man återställa styrenheten till original när man är hemkommen.

Obs! Bilens motorgaranti kan påverkas av en motoroptimering, men om man har en PPC 3 dosa och kan läsa tillbaka original till styrenheten bör det förhoppningsvis inte skapa några problem.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#3
Efter att ha googlat runt lite så känns en riktig optimering bättre. Det stod nånstans att även ESP kunde bli lurad om man sätter in en trimbox. Det är den typen av baksidor jag vill slippa.
Är även lite fundersam till hur bra partikelfiltret mår av en effektökning på det ena eller andra sättet. De är ju inte gratis att byta precis.
Jag vill inte hamna i en situation där jag riskerar skador på bilen pga trimningen. Att det blir ett högre slitage förstår jag men jag vill slipa rena haverier.
Svara
#4
Problem med partilelfiltret brukar uppstå när dieselbilar "gubbkörs". För att regenereringen av partilefiltret skall fungera bör motorn få jobba hårdare ett tag. Det är många som har investerat en massa pengar i husbilar och försöker köra dem "snällt" för att skona bilen så den varar så länge som möjligt. Många av dem får problem med partikelfiltret. Om man har tur räcker det med att köra bilen "hårt" en stund för att få igång regenereringen. Vidare har jag stött på en produkt som man sprutar in i katalysatorn för rengöring av både katten och partikelfiltret. Jag tror också att et finns firmor som har utrustning för rengöring av bortplockade partikelfilter. Byte av partikelfilter är en absolut sista utväg.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#5
Då är det ingen risk för mitt partikelfilter. Gillar att trycka på lite på motorvägarna.
Verkar vara så att bilar nästan mår bättre av lite tuffare körning.
Grävde ner mig på nätet och läste allt jag hittade om optimering och boxar av allehanda slag. Slutade med att jag i min fullständiga villrådighet ringde och beställde en KCR-box. Får den monterad nästa vecka. Kanon eller kalkon får tiden utvisa. Det som gjorde att jag valde denna var helt enkelt att ett mycket seriöst företag i Kristianstad som sysslat med dieselservice i årtionden säljer och monterar denna.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#6
Kan tillägga att man får med en "originalplugg" att sätta i någon kontakt. Det innebär att vid tex besiktning trycker man i denna och motorn går på sina ordinare inställningar. Efter besiktning plockar man ut den igen.
På torsdag förmiddag sätter de i boxen. Återkommer med ett utlåtande. Tänkte även kroka på vagnen och ta en testrunda. Det primära syftet med starkare motor är trots allt att det ska bli en bättre upplevelse med husvagn på kroken.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#7
Det blev ett litet bakslag idag. Jag rullade in på verkstaden idag. Mekanikern öppnade huven och konstaterade att KCR skickat med fel kablage...suck
Om Postnord kör likt de folkraceförarna de brukar vara så ska förhoppningsvis ett nytt passande kablage vara på plats i tid för montering i morgon eftermiddag. Lite som att vänta på att tomten ska komma. Smile
Svara
#8
(2018-08-16, 18:08)LMC400 Skrev: Det blev ett litet bakslag idag. Jag rullade in på verkstaden idag. Mekanikern öppnade huven och konstaterade att KCR skickat med fel kablage...suck
Om Postnord kör likt de folkraceförarna de brukar vara så ska förhoppningsvis ett nytt passande kablage vara på plats i tid för montering i morgon eftermiddag. Lite som att vänta på att tomten ska komma. Smile
Nu är KCR-boxen monterad. Har bara provat ca en mil. Min omedelbara reaktion var att accelerationen inte påverkades så mycket som jag trodde. Däremot kunde jag ligga på en högre växel och lägre vartal och ändå få bilen att dra bättre. Det bli även en test med husvagn efter för att se om det märks även där. Det är skönt att slippa det eviga växlandet upp och ner beroende på trafikrytmen. Det har blivit en klar förbättring på segdraget i bilen. Den hämtar upp från mycket lägre varv utan att protestera
[-] Följande 2 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • JOCKE.F, Sokrates
Svara
#9
Ser fram emot att höra hur det blir med husvagnen på kroken.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#10
(2018-08-17, 15:08)Sokrates Skrev: Ser fram emot att höra hur det blir med husvagnen på kroken.

Idag blev det en liten testtur på ca tre mil för att känna hur det var att dra vagnen. 
Nu har jag inte gjort någon mätning på förbrukning. Spontant ser det ut som att färddatorn visar lite lägre men det kan också vara önsketänkande. Smile Får återkomma med fakta när jag vet. Bränsleförbrukning är inget jag brukar bry mig om när vi åker runt med vagnen. Naturligtvis är det trevligt om man inte behöver tanka så ofta.
Vid normal körning utan vagn brukar bilen ligga kring 0,58 - 0,62 lit/mil. (Det går att trycka ner det mer men då är det på bekostnad av körlädje) 
När vi haft husvagnen efter och tampats med backarna framförallt i sydtyskland har vi vid något tillfälle legat upp mot 1,2. Skulle göra en uppskattning på att normalförbrukning ligger kring 1,1 vid körning hemma i sydsverige där det inte är så backigt.

Det som märkbart blev bättre var kraften i bilen. Tidigare kändes det som att köra i klister vid motvind eller i uppförsbackar. Samma i låg fart som vid stadskörning. Dragvilligheten har förbättrats och bilen låter inte så ansträngd. När man ligger på motorväg och tappar fart pga att man t ex hamnar bakom någon som kör sakta så är det lättare att komma upp i fart igen och kunna köra om.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • JOCKE.F, Sokrates
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)