Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Grov kabel i 13-polig kontakt
#1
Upptäckte en intressant sak när jag bytte elkontakt på min polar -00 från 7-pol till 13-pol
Polar har dragit 2 kablar för laddning till batteriet och till jord, för att få in dem i elkontakten har de använt sig av en kabelsko, typ ändhylsa, för att lättare få ihop kablarna till stiftet.

Den passar även in i stiften på den 13 poliga kontakten, tänkte att det är intressant information för de som drar om elen och vill ha grov kabel till laddningen.


Den finns på Kjell och compani till exempel
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-ve...lsa-p67243

/A Zellén
[-] Följande 1 användare säger tack till dig azellen för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#2
Tack för tipset. Nu får jag slita mig i håret för att försöka finna ett sätt att flytta inlägget till underkategorin för 13-pin kontkater som jag skapade efter att du skickade inlägget Smile
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#3
(2017-08-25, 10:08)admin Skrev: Tack för tipset. Nu får jag slita mig i håret för att försöka finna ett sätt att flytta inlägget till underkategorin för 13-pin kontkater som jag skapade efter att du skickade inlägget Smile

Eftersom detta är skrivet under förutsättningen att allt kan försvinna så får man väl ta bort och skriva om, samtidigt tror jag det är bra att hitta en rutin hur man flyttar trådar, då folk ibland lägger dem i fel kategori
/A Zellen
Svara
#4
(2017-08-25, 13:08)azellen Skrev:
(2017-08-25, 10:08)admin Skrev: Tack för tipset. Nu får jag slita mig i håret för att försöka finna ett sätt att flytta inlägget till underkategorin för 13-pin kontkater som jag skapade efter att du skickade inlägget Smile

... tror jag det är bra att hitta en rutin hur man flyttar trådar, då folk ibland lägger dem i fel kategori
/A Zellen

Helt rätt! Nu hittade jag hur man gör för att flytta en tråd till annan kategori.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig admin för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#5
(2017-08-25, 23:08)admin Skrev:
(2017-08-25, 13:08)azellen Skrev:
(2017-08-25, 10:08)admin Skrev: Tack för tipset. Nu får jag slita mig i håret för att försöka finna ett sätt att flytta inlägget till underkategorin för 13-pin kontkater som jag skapade efter att du skickade inlägget Smile

... tror jag det är bra att hitta en rutin hur man flyttar trådar, då folk ibland lägger dem i fel kategori
/A Zellen

Helt rätt! Nu hittade jag hur man gör för att flytta en tråd till annan kategori.
Bra tips. Har sett såna där knepiga kabelskor förr men inte fattat vitsen med dom.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#6
(2017-09-04, 10:09)Ljusne-Håkan Skrev: Har sett såna där knepiga kabelskor förr men inte fattat vitsen med dom.

Samma här. Nu har vi lärt oss vad dom kan användas till Smile
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#7
Att parallellkoppla två så klena trådar, och sedan slå ihop dem i kontakten, är ingen bra idé av Polar. Skulle en av trådarna gå av (klämd, klippt) överbelastar man den andra. Säkringen går ju inte, för den är dimensionerad för två trådar.
Nej, en grövre kabel ska det vara. Sen kan man klämma på en kabelsko med stift för att få in den i kontaktdonet.

Det finns speciella kablar för 13-poliga don, som innehåller fyra ledare 2,5 mm² och åtta med 1,5 mm². De med den större arean är då tänkta för 12 V matningarna.

I den "riktiga" elektriska världen, alltså inte fordonselektriska, parallellkopplar man inte anslutningsledningar med mindre area än 35 mm² (koppar). För fast förläggning gäller 16 mm². Detta för att varje kabel ska vara så mekaniskt robust att sannolikheten att den går av är liten.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)