Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
VW-buss som med enkla medel kan konverteras till en praktisk campingbil
#1
Här kommer det lite information om min VW T4 Caravelle som med enkla medel kan konverteras till en praktisk campingbil.

Det hela började med att jag tyckte att det skulle vara trevligt att kunna åka genom Europa och upptäcka nya platser, utan att spendera en massa pengar på övernattningar. Jag tyckte att en mini-buss skulle kunna göra jobbet. Till en början med tittade jag på ett antal MB Vito, men de var inte i tillräckligt bra skick. Av en tillfällighet sprang jag på en nyare VW-buss med 5-cylindrig TDI motor fram, som jag fastnade för. Det är en Caravelle med säten för 8-personer och som har två sköna pilotstolar fram. Bilen är från början extrautrustad med AC, centrallås, el-fönsterhissar, farthållare, färddator, mörktonade rutor, gummimattor och extravärmare för passagerarkupén. Ryggstöden på baksätena kan fällas och kommer då i nivå med hatthyllan, som jag tyckte skulle kunna fungera som säng. Bilen har under sex års tid och 10.000 mil utvecklats till en praktisk Campingbil som enkelt kan återställas för persontransport för 8 personer.

Sängen utgörs av en playwoodskiva som läggs ovan på de fällda ryggstöden i passagerarkupén och eftersom hatthyllan utgör en del av sängen kan playwoodkivan dras tillbaka varvid ryggstödet på 2-sittssoffan i mittenraden kan fällas upp, så man kan sitta tre i mittenraden. Sängen är 1 x 2 m och vi har så här långt använt en 90 cm bred skummgummimadrass som jag hade sedan tidigare. Vi sover två i sängen utan några större problem, även om en 100 cm bred madrass kanske hade varit att föredra. Vi har dock inte tyckt att det har varit nödvändigt att köpa en ny madrass eftersom den gamla fungerar ganska väl. Eftersom ryggstödet på det bakre sätet inte kan låsas i horrisontellt läge tillverkade jag en enkel lösning med vajrar som håller ryggstödet på plats och ger support för playwoodskivan. Vajrarna hänger i fästet för klädkrokarna och kan monteras/demonteras med ett enkelt handgrepp. Det är praktiskt att sängen inte tar extrasätet vid skjutdörren i anspråk eftersom det är perfekt att kunna glida ner i sätet innan man går ut.

Bakom höger framstol sitter ett fällbart bord som kan utökas med in extraskiva. Bordet var en snabbfix för att kunna använda den nya datorn med 17" HD-bildskärm. Bordet är toppen och även om jag har tänkt att tillverka ett nytt som medger att framstolen skulle kunna skjutas tillbaka mer, har det fortsatt hänga med under några år. Bordet sitter fast med fyra skruvar och kan enkelt plockas bort.

Bilen har som sig bör utrustats med ett bodelsbatteri för drift av kylbox och datorer. Efter lite klurande valde jag att stoppa in ett 70 Ah AGM-batteri i en batteribox under extrasätet vid skjutdörren. Det är ett "dött" utrymme och batteriet för precis plats. Jag använder ett 120 A skiljerelä som styrs av D+ på generatorn och med en tryckströmbrytare för att vid behov kunna få starthjälp från bodelsbatteriet.

Vi använder två skidboxar för att få extra lastutrymme. Ovan på takboxarna sitter två solpaneler (2x20w) som hjälper till att ladda bodelsbatteriet. På sidorna jämte takboxarna sitter fyrkantsrör som används till förankring av regn- och solskydd ("fattigmans markiser"). På fyrkantsrören sitter även fästen för en rundstrålande TV-antenn. Takboxarna ger skugga och hjälper till att hålla temperaturen nere när solen bränner på i Sydeuropa. Jag har kommit på att det är bra att lägga smutskläderna i takboxarna, så slipper det lukta inne i bilen.

På bakluckan sitter ett Fiamma cykelställ, som kan ta upp till fyra cyklar. Jag hade ett kraftigt hänglås (Klass 3) med lång bygel sedan tidigare och det passade precis i hål som fanns på draget. Med hänlåset och en 10 mm vajer låser vi fast cyklarna, samtidigt som det blir lite svårare att öppna bakluckan.

Till en början använde vi oss av en temoelektrisk-kylbox, men nu har vi skaffat en Ezetil 35 l kompressor-kylbox. Kompressor-boxen är växlar auromatiskt över till 220v och den är utrustad med extra kylklampar som fryser vid +6 C. Vi har kompressor-boxen i en bärväska som också fungerar som extra isolering. Jag har även kopplat in den via en 12v timer, så den får vila någon timma under natten och det fungerar även som automatisk avfrostning. Kompressor-boxen är otroligt energi effektiv och det är enorm skillnad på den och den termoelektriska boxen som avgav enormt mycket värme.

Bilen är utrustad med en Eberspächer vattenvärmare för att hjälpa till motorn att komma upp i arbetstemperatur när det blir kallare än +6 C. Det finns färdiga satser att köpa för att konvertera vattenvärmaren till en parkeringsvärmare, men jag valde att bygga min egen konverteringssats. I stället för att värma upp bilen med den främre friskluftsfläkten använder jag den extra värmaren för passagerarkupén, som inte tar luften utifrån utan bara cirkulerar luften i kupén. Därmed slipper jag få in avgaserna från vattenvärmaren, som blir fallet om man använder fläkten för vindrutan. Eftersom värmefläkten tar en del ström, oavsett effektläge, har jag satt in två termostater som styr fläkten så den inte förbrukar mer ström än nödvändigt. Det sitter en termoströmbrytare som slår till värmefläkten när vattentemperaturen har nått 50 C. I kupén sitter en reglerbar rumstermostat som slår ifrån värmefläkten vid önskad temperatur. På rumstermostaten sitter också en extra strömbrytare för tillslag/frånslag av vattenvärmaren, som är nåbar när man ligger i sängen.

Bilen var utrustad med enkel isolering av "lump-typ", eftersom den är byggd för persontransport. Det saknades dock isolering i skjutdörren, vilket gjorde att kylan slog in snabbt när man satt vid dörren. Nu har jag isolerat hela bilen med X-trem isolering med slutna celler och nu slipper man känna att kylan slår in när man sitter vid skjutdörren. Isoleringen är klistrad mot plåten med kontaktlim som tål hög temperatur. Det gick precis att få plats med 10 mm isolering under innertaket och i sidorna satte jag tillbaka "lump-isoleringen" ovan på X-trem isoleringen.

Vi har termomattor till alla fönster för såväl kyla som värme. Bilen är origanal utrustad med mörktonade rutor, som fungerar som värmeelement när solen den står i solen.

Jag har köpt ett tält med två ingångar och som har lösttagbart golv, som passar till förtält. Det är perfekt att få ett större uterum när man står på camping. Vi får även plats med vår camping-torkvinda i tältet.

Till en början hade vi en vattenduk i bagaget, men den tog onödig plats och har nu ersatts med en 10 l dunk som precis passar innanför skjutdörren och en 35 l tank under golvet. Båda har anslutning för Gardena-kopplingar och 10 litersdunken har en stor öppning som gör att man enkelt kan blanda varmt vatten för dusch i den.

Jag har provat olika duschlösningar över åren. Den senaste duschlösningen fungerar förträffligt. Jag har en tryckvattenpump i en flyttbar trälåda. Sugsidan ansluts med Gardena-koppling till 10 litersdunken och på trycksidan ansluts en bit trädgårsslang som avslutas med ett duschhandtag med knapp för vattenventil. För att göra det hela bättre har vi ett duschtält och en plattrall. Om man är sparsamm med duschvattnet räcker 10 l till en dusch för en person.

Det är ganska vanligt att vi nattparkerar på vanliga parkeringsplatser och det har hänt att man under tidig morgon har drabbats av akut toa-behov. Som en lösning på problemet hittade jag en liten kemtoa hos Lidl som precis gick att få in bakom extrasätet vid skjutdörren. Det går att glida ner där utan att behöva gå ut ur bilen.

Trots att vår Campingbil är liten och alla säten är kvar, så har vi ändå lyckats få med oss en uppblåsbar kajak. Det blir lite trångt i bilen, men i gengäld kan vi parkera på vanliga parkeringsplatser. Bilen går dessutom snålt ca 0,7 l/mil.

I min VW Caravelle sitter det original en Eberspächer W3DZ som är en tillskottsvärmare som går igång när bilmotorn går och utetemperaturen är +5C eller lägre. Moderna dieselmotorer är så pass effektiva att dom har svårt att komma upp i arbetstemperatur när det är kallare ute, vilket är skälet till att bilen är utrustad med en Eberspächer kylvätskevärmare. Under 10 års tid har jag utvecklat bilen så att den med enkla medel lätt kan konverteras från en 8-sittsig personbil till en praktisk campingbil. Jag har konverterat värmaren så att den också fungerar som en parkeringsvärmare.

Eberspächer har en sats för konvertering av kylvätskevärmare till parkeringsvärmare, men jag gjorde min egen konverteringen. Satsen från Eberspächer är avsedd för att tina vindrutan och värma upp luften i bilen en del före avfärd. När man använer den främre kupéfläkten som är fallet i Eberspächers sats, så blåser även värmefläkten in en del avgaser från värmaren vars avgasrör utmynnar i vänster främre hjulhus. Min Caravelle är utrustad med ett extra värmeelement bak i bilen och detta värmeelement cirkulerar bara luften i det bakre kupéutrymmet. I min konvertering använder jag i stället det bakre värmeelementet, varvid jag slipper att få in värmarens avgaser i bilen.

När man använder en kylvätskevärmare som parkeriingsvärmare så drar dom mer ström än vad som är fallet för en luftvärmare. I en luftvärmevärmare sitter det en fläktmotor som driver både brännarfläkten och kupéluftfläkten. När man använder en kylvätskevärmare sitter det en liten fläktmotor som driver brännarfläkten, vidare måste man ha en elektrisk cirkulationspump för kylarvätskan, men den stora strömförbrukaren är kupéfläkten som har en kraftig fläktmoter. Det saknar dessutom betydelse om man ställer in fläkten på en lägre hastighet eftersom effekten då bara "eldas upp" i värmefläktmotståndet. För att spara på ström har jag två kontroller som reglerar matningen av strömen till kupéfläkten. Det sitter en termoströmbytare som gör att kylarvätskan måste komma upp i 60C innan kupéfläkten kan starta. Vidare har jag en rumstermostat som stänger av kupéfläkten när önskvärd temperatur har uppnåtts. Jag har också satt dit en Eberspächer 5-ports ventil som gör att merparten av den varma kylarvätskan från vattenvärmaren går till värmeelementet i stället för att värma upp motorblocket.

I bilen har jag ett Eberspächer modultidur som tillåter max 180 minuters gångtid för värmaren. Motsvarande tidur för marint bruk lär möjliggöra längre gångtid. Jag sover utan problem i sängen med ett vanligt täcke så länge som utetemperatturen inte kryper under +8C under natten. Då används värmaren endast för komfort innan man kryper till kojs och innan man skall gå upp. Det fina med Eberspächers modultidur är att de också har anslutning så man kan ansluta en extern strömbrytare för start/stopp av värmaren. Jag har satt en strömbrytare som jag enkelt kan nå när jag ligger i sängen, vilket gör att jag både kan starta och stänga av värmaren utan att behöva gå upp. Om jag skulle vakna upp p.g.a. att det är för kallt sträcker jag bara upp armen och startar värmaren.

Det bästa med konverteringen av kylvätskevärmaren är att jag även kan använda den för att leverera varmvatten till uteduschen efter att jag satte dit en plattvärmeväxlare. Jag använder värmaren mer för att få varmvatten till duschen än som parkeringsvärmare.

[Bild: eL9wOoV.jpg]

Plattvärmeväxlaren sitter ovanför startbatteriet och jag lyxade till det med att sätta isolering på bilvärmeslangarna.

[Bild: 6XgsqNs.jpg]
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • Månsson
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)