Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Olika typer av solceller
#11
(2020-01-02, 10:01)Hagbard Skrev: Nej mest om man skulle stå i skogen där det är lite skuggigare.

Tanken jag har var då att göra en liten platta som har hål lika fälgbultarna och skruva dit samt sätta dit en lös kulbult i mitten vänd innåt. Denna kan ju då hänga i reservhjulsanordningen under vagnen.

Själva ställningen är en vanlig cykelhållare som man spänner över kulan lika den som då sitter i ramen på vagnen.

Mest funderinga så här under den mörka tiden, men får se vad man hittar på.

Det som inte ligger i fatet är att göra en montering på taket utan försöka hitta på en annan enkel lösning.

Låter onödigt komplicerat att hålla på att plocka ner reservhjulet, klämma dit cykelhållaren och montera solpanelen på denna varje gång man vill erhålla lite laddning från solen. Då tycker jag att en solpanelsväska blir betydligt enklare som man bara fäller ut och ställer på maken. Om solpanelsväskan skulle riskera blåsa bort kan man alltid spika fast den i makrken med tältpinnar eller tynga den med stenar eller dylikt. Om man är rädd för att den skall bli stulen kan man låsa fast den i något lämpligt föremål, såsom husvagnen, bilen eller något träd.

Oavsett vilken lösning man väljer är det A&O att solpanelen är lättåtkomlig och går fort att sätta upp, annars föreligger stor risk att den blir liggande oanvänd.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • Hagbard
Svara
#12
(2020-01-02, 13:01)Sokrates Skrev:
(2020-01-02, 10:01)Hagbard Skrev: Nej mest om man skulle stå i skogen där det är lite skuggigare.

Tanken jag har var då att göra en liten platta som har hål lika fälgbultarna och skruva dit samt sätta dit en lös kulbult i mitten vänd innåt. Denna kan ju då hänga i reservhjulsanordningen under vagnen.

Själva ställningen är en vanlig cykelhållare som man spänner över kulan lika den som då sitter i ramen på vagnen.

Mest funderinga så här under den mörka tiden, men får se vad man hittar på.

Det som inte ligger i fatet är att göra en montering på taket utan försöka hitta på en annan enkel lösning.

Låter onödigt komplicerat att hålla på att plocka ner reservhjulet, klämma dit cykelhållaren och montera solpanelen på denna varje gång man vill erhålla lite laddning från solen. Då tycker jag att en solpanelsväska blir betydligt enklare som man bara fäller ut och ställer på maken. Om solpanelsväskan skulle riskera blåsa bort kan man alltid spika fast den i makrken med tältpinnar eller tynga den med stenar eller dylikt. Om man är rädd för att den skall bli stulen kan man låsa fast den i något lämpligt föremål, såsom husvagnen, bilen eller något träd.

Oavsett vilken lösning man väljer är det A&O att solpanelen är lättåtkomlig och går fort att sätta upp, annars föreligger stor risk att den blir liggande oanvänd.

Nu gillar jag ju komplicerade prylar och det får inte vara för enkelt...  Smile

Men hur funkar en sådan väska om det regnar på den...  Huh
Svara
#13
Jag har gjort ganska likt Hagbards förslag, men enklare ändå. Jag köpte en fyrkantig 50 watts solcell på SeaSea, det ingick en regulator i erbjudandet. Köpte även en skaplig bit lite grövre rödsvart lite grövre 12 volts sladd. kopplade in solcellen och i andra änden närmast krokodilklammorna satte jag regulatorn. På kortare turer behövs aldrig nån extra laddning alls, då får solcellen ligga bak under sängen. Jag kan ha den inkopplad på batterierna i graderoben hela tiden om jag vill, drar ut kabeln under garderobsdörren bara. Det fina är att den här storleken på cell går bra att lyfta ut genom nåt av de bakre sovrumsfönstren sen ställer jag den på backen bara stöttad av en skogspinne. Är bil o vagn hopkopplad o solen kommer framifrån ställer jag den på gasolboxen lutad mot fönstret. Sladden räcker hela vägen runt vagnen. Regulatorn är en enkel men fungerande grej, tänds en grön lampa så laddar det...
Kommer man nånstans man inte känner till så bra kollar jag Enirokartan i mobilen och ser enkelt vilket håll öster är och lutar solcellen åt det hållet på kvällen så börjar den ladda tidigt på morronen när man snarkar som bäst, bara solen visar sig. O då laddar det bättre de första timmarna än polarns 2 ggr 80 watts fast monterade.
Även jag har funderat på fasta solceller typ två st 80 watts på taket, min husbilskompis installerade det, men med erfarenheten i bagaget så funkar det perfekt som det är. Har sällan problem att få strömmen att räcka till med två 72 amp batterier o en del TV-tittande. 
Apropå det tror jag Pioneer bilstereoradion drar mer ström än TVn pga den Biltema aktiva radioantennen jag köpte. Nån utvändig anten fanns inte på vagnen. Mottagningen är inte bra heller med den aktiva strömslukande antennen, det hade nog varit mkt bättre att skaffa en vanlig radioantenn från bilskrot och gillra in den på tvären i skåpen där framme. På många ställen där bilen får in radio perfekt hittar inte waffe-radion en enda station.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Hagbard, yngrot
Svara
#14
(2020-01-02, 17:01)Hagbard Skrev: Men hur funkar en sådan väska om det regnar på den...  Huh

En solpanelsväska är inget annat än lösa rigida solpaneler som sitter ihop med gångjärn och är utrustade med någon form av stödben. Av detta följer att en solpanelväska tål lika mycket regn som en fast monterad solpanel.

Vill minnas att såväl Hakano som Ljusne-Håkan har solpanelväskor. Själv satte jag samman två rigida paneler med gångjärn och tillverkade enkla stöttor i plywood. Vanligtvis är stöttorna tillverkade i aluminium, men eftersom jag knåpade i hop panelerna när jag var i Spanien så fick materialvalet bli vad jag hade tillgång till.

På ebay.de kan du söka på "Solar Kofer" och då hittar du bl.a. denna www.ebay.de - Solarkoffer

Bilder på min hemmasnickrade variant finns i tråden om min minihusvagn.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • Hagbard, yngrot
Svara
#15
(2020-01-02, 20:01)Sokrates Skrev:
(2020-01-02, 17:01)Hagbard Skrev: Men hur funkar en sådan väska om det regnar på den...  Huh

En solpanelsväska äringet annat än lösa rigida solpaneler som sitter ihop med gångjärn och är utrustade med någon form av stödben. Av detta följer att en solpanelväska tål lika mycket regn som en fast monterad solpanel.

Vill minnas att såväl Hakano som Ljusne-Håkan har solpanelväskor. Själv satte jag samman två rigida paneler med gångjärn och tillverkade enkla stöttor i plywood. Vanligtvis är stöttorna tillverkade i aluminium, men efteersom jag knåpade i hop panelerna när jag var i Spanien så fick materialvalet bli vad jag hade tillgång till.

På ebay.de kan du söka på "Solar Kofer" och då hittar du bl.a. denna www.ebay.de - Solarkoffer

Bilder på min hemmasnickrade variant finns i tråden om min minihusvagn.

Ja den väskan ser ju onekligen intressant ut, ca 1900 pix + frakt kanske.  Smile
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)