Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Elbil som dragbil
#1
En husvagn på ungefär sex meters karosslängd är bland det vanligaste man hittar, så länge man tittar bland de som kör runt med vagnarna. Långliggarna har större, men det spelar ju ingen roll, när de bara står stilla.


Många gånger när elbil och husvagn kommer på tal anförs argumentet att det spelar ingen roll att det är kort räckvidd. Man är ju ute på semester, så då ska man ta det lugnt. Därför kan man ligga stilla och ladda hur ofta som helst.

Man kan förstås köra husvagn så, alltså köra en stund, kolla vad som finns där, flytta en bit och repetera. Under de 42 år jag har kört med husvagn tror jag det har hänt en gång.

Nej, det normala är att man har ett mål, så dit vill man köra. Under årets midsommarfirande tänkte jag lite extra på just hur det skulle gått till med elbil istället för diesel. Därför höll jag koll på hur vi körde.



Totalt var sträckan 575,2 km. Den kördes på 7 timmar och 51 minuters körtid, vilket motsvarar en snittfart på 73 km/h. Bilens färddator hävdade 76 km/h, men den är nog baserad på hastighetsmätaren, som visar lite för mycket.

Förbrukningen blev 1,12 liter diesel per mil, enligt färddatorn. Det är ungefär det dubbla gentemot att köra med bara bilen i samma fart.



Sträckan kördes i tre etapper.

Första etappen 132,0 km, 1 timme och 49 minuter. Där stod vi still vid en restaurang som vi visste var bra och åt lunch. Det tog 30 minuter.

Andra etappen 260,5 km på 3 timmar och 27 minuter. Efter det tankade vi. Det behövdes egentligen inte. Vi kunde kört hela vägen på en tank. Men då hade tanken varit tom när vi kom fram. Tankningen tog fyra minuter.

Sedan flyttade vi några hundra meter och stannade ytterligare elva minuter och åt glass.

Tredje etappen om 182,3 km tog 2 timmar 32 minuter. Sedan var vi framme.



Alltså 7 timmar och 51 minuters körning, 45 minuters stillastående, varav fyra för att tanka.



Jag såg inga laddstationer där vi åt lunch. I efterhand har jag kollat och det finns en någorlunda i närheten, fast inte inom synhåll. Där får inte husvagnen plats, men vi kunde ställt av den, hoppats att ingen klagat på att den inte fick plats i parkeringsrutan, ställt oss vid laddaren, promenerat en kilometer till restaurangen, ätit, promenerat tillbaka och kopplat och kört vidare.

De 30 minuterna hade då blivit 50 vid laddaren. Den laddaren är på 22 kW.



Där vi åt glass finns också en laddare på 22 kW. Inte heller där får husvagnen plats, så vi hade fått koppla från, förmodligen ställa den vid ett nedlagt hotell en bit därifrån, köra tillbaka och ladda samt gå några hundra meter till glasshandlaren. Det hade nog blivit 15 minuter istället för elva då.



Alltså hade det blivit 65 minuter vid laddare om 22 kW, utan att ändra på reseschemat. Vi kom fram 19:40 som det var nu. Någon timme till hade vi väl kunnat vara på väg, men senare än så hade vi inte velat komma fram.



Totalt hade vi alltså fått i ungefär 21 kWh, om vi räknar bort lite laddförlust. När jag ser att Teknikens värld körde en VW ID.4 GTX på 3,6 kWh per mil med en liten tramsvagn på ett ton och en höjd inte mycket högre än själva bilen, då kommer jag fram till en förbrukning på 207 kWh för det ekipaget på den här resan. Frågan är vad den hade velat ha om den skulle dra min husvagn? Det är som sagt en typisk "normalvagn", en 580 på 1700 kg. Bredd 2,5 meter, höjd drygt 2,6 meter. Frågan är akademisk - bilen ifråga har inte dragvikt på mer än ynka 1200 kg.



I testet fanns också en Volvo XC40 recharge twin motor. Den ville ha 2,9 kWh per mil, alltså 167 kWh på den här resan. Till skillnad från ID.4 har den också en anständig max släpvagnsvikt på 1800 kg. Då är den också fyrhjulsdriven och har alltså större förutsättningar att kunna plantera husvagnen där jag skulle ha den.

Batteriet påstås vara på 78 kWh. Det ska gå att ladda 70%, alltså knappt 55 kWh, på 28 minuter. Men då krävs att man hittar en 150 kW laddare, som dessutom trycker ur sig denna effekt som den ska. Hela resan kunde då laddats på en och en halv timme, plus rangering. Det hade tagit sju timmar med de laddare som råkade finnas i närheten av där vi stannade.

Men fortfarande gäller detta för en minihusvagn utan praktiskt värde för mig. Det har ännu varit omöjligt för mig att hitta uppgifter om förbrukning för att dra en sådan husvagn som jag har.

Räckvidden för bilen uppges till 430 km i idealiska förhållanden, men i sämre sådana (motorväg, kallt) sjunker den till 220 km. Utan vagn, väl att märka. Vad har man kvar med min husvagn? 15 mil? Ännu mindre? Sen är laddtiden som vanligt beräknad till 80%, så batteriet är inte ens fullt efter en sådan laddning.



En ny koll på kartan visar att det finns 150 kW laddare inom rimligt räckhåll längs största delen av sträckan. På ett ställe blir det nog tvunget att ladda med 22 kW. Men det här kräver då att det äts på McDonalds, inte där det är vettig mat. Eller det kanske går att ladda där utan att äta där? Vet inte hur uppskattat det är. Husvagnen får i alla fall inte plats.


Det hade varit intressant att läsa om någon, tidning eller vad det nu kan vara, som faktiskt gjort en rimlig husvagnsresa med en rimlig husvagn, för att se hur det går till.



Förbrukningen på 2,9 kWh/mil var alltså med en vagn som är så liten att man inte kan stå i den. Man får sitta ner, och då i sängen, för det är den enda möbel som finns. Frontarean på en riktig husvagn är ca 75% större än på den lilla. Båda frontareorna är sådana att bilens luftmotstånd inte har så stor betydelse längre. Eftersom luftmotståndet är den stora komponenten för sådana här fyrkantiga varelser kan vi anta att förbrukningen ökar med minst 75% till, med en normalstor husvagn bakom. Den väger även dubbelt så mycket som pluttvagnen, men där kommer förstås något av den energin tillbaka när man bromsar i elbilen.

Men 78 kWh, där 70% utnyttjas i praktiken, och 2,9 kWh/mil som ökar med minst 75%, det ger en räckvidd på 78*0,7/2,9/1,75 = 11 mil. Minsta lilla motvind och det är mindre än tio mil.
Tittar jag på min midsommarresa så finns det laddare med tillräckligt kort avstånd längs sträckan jag körde. Men om jag inte ska stå i onödan för att äta god mat får jag mest leva på Mc Donalds, för att komma åt deras 150 kW laddare. Dessutom får man hoppas att Lesjöfors är trevligt, för där kommer laddningen att ta minst tre timmar, då det bara finns 22 kW laddare och det helst behöver fyllas lite mer än till 80%.
Eftersom husvagnen behöver ställas undan, kopplas från, bilen köras till laddplatsen, laddas, bilen köras tillbaka till vagnen och vagnen ska kopplas igen lär 28-minutersladdningarna i praktiken betyda stopp på ca 45 minuter. Fem sådana laddningar plus en tretimmars i metropolen Lesjöfors (där går det nog att ladda med vagnen kopplad) ger sammanlagt knappt sju timmar. Då under förutsättning att det alltid finns en ledig laddare när man anländer till platsen. Med tanke på att effektiv körtid var knappt åtta timmar räcker det med en stunds väntan vid varje laddplats för att laddtiden ska bli lika lång som körtiden. Dessutom står laddarna inte alltid precis där de behövs, så ibland får man ladda onödigt tidigt. Då kan man förstås stå lite kortare tid, men koppla av och koppla på ska man ändå göra. I praktiken tar det alltså en extra semesterdag för att köra resan i varje riktning.

Det är inte omöjligt att dra husvagn med elbil, men det är långt ifrån realistiskt än så länge. Får bli pensionär först, så det finns många semesterdagar.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400, yngrot
Svara
#2
Tack för en bra sammanställning. Det känns rimligt allt du skriver. Hur man räknar så får man en ganska knepig situation om man ska resa längre sträckor på eldrift. Men ge det några år så poppar det säkert upp en rad vettiga alternativ.
Om batteribankerna (bankarna?) Varit standardiserade så att man snabbt kunde byta i depå, typ bensinmack, hade det nog blivit ett mer konkurrenskraftigt alternativ. Då tror jag även att andrahandsmarknaden för begagnade elbilar blivit stabilare. För vem vågar köpa en 5-7 år gammal elbil när ett välskött batteri har en livslängd på ca 10 år?
Det innebär i sin tur att man tänker ett extra varv innan man investerar i elbil. För vad är den värd i inbyte efter några år? Hur väl tidigare ägare skött batteriet kan man aldrig veta.
Ett batteribytessystem gör att man får bort obehaget med att tvingas vänta vid laddstolparna. Det känns inte hållbart. Gissningsvis är det ett ganska lätträknat antal personer som kan tänka sig att parkera vid macken och vänta medan oljebolagen borrar efter oljan. Bränslepåfyllning måste ske snabbt oavsett om del gäller flytande drivmedel, gas eller el för att det ska funka i vardagen.
Med erfarenhet från truckbatterier kan jag säga att ett batteri som tagits omhand på ett bra sätt kan mycket väl leva i 10 år. Ett nytt batteri som misskötts är inga större problem att ta kol på inom ett år. Nu är det nog inte tal om bly/syra-batterier i elbilar men alla olika system ställer olika krav för att allt ska funka tillfredsställande över tid.
En gissning är att samma förhållande gäller för batterier till elbilar.
Det ska tydligen även gå att ladda bilen "smart?" när elen är billig. Fiffigt även det, i teorin. Mindre kul om tex ens tonåringar ringer mitt i natten och behöver hjälp snabbt och man inte kommer iväg eftersom bilen inte börjat tanka den billigare elen.
Tror det är tidigt att gå på enbart eldrift ännu. Möjligen att man kan ha en elbil om man som vi ändå är tvungna att ha två bilar för att vardagslogisten ska fungera. Då kan man ha en bensin eller diesel som alltid är redo och sen använda elbilen så mycket det går.
Beklagar att det blev ett långt stickspår. Semester och ett par glas vin så blir man lite filosofisk


Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
[-] Följande 2 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Sokrates, yngrot
Svara
#3
Jo, utbytbara batterier ger ju möjlighet till snabb påfyllning.
Problemen är dock flera med den lösningen.

Olika batterikapacitet. Ska man klara det får bilarna ha olika antal modulbatterier.
Olika systemspänning. Då behövs minst två moduler i bil med liten kapacitet men hög spänning.
Olika ambitionsnivåer. Bilat som ska accelerera snabbare eller dra tyngre behöver batterimoduler med bättre kylning.
Intensiv teknikutveckling. Så snart en batterimodul är standardiserad är den redan omodern.
[-] Följande 3 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates, yngrot
Svara
#4
Det är ingen enkel uppgift att lösa. Hoppas krutet läggs på att korta tiden det tar att tanka utan att för den skull knäcka batterierna. Men utvecklingen går i en rasande fart, det är helt klart

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
[-] Följande 1 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • yngrot
Svara
#5
(2022-07-06, 18:07)LMC400 Skrev: Tror det är tidigt att gå på enbart eldrift ännu.

Det tror jag också. Utläggningen/funderingarna är ett led i att minska på "tror" och öka på andelen "vet", eller åtminstone "inser".
Just för stunden är jag lika övertygad om att det är möjligt att dra husvagn med en elbil som jag är övertygad om att det går inte att göra på samma sätt som med min dieselbil. Inte än, i alla fall.
Men då känns det intressant att veta hur mycket sämre det är. Är det 1%? Eller 10%? Eller kanske rent av 90%?
Hittills tyder undersökningarna på att en sådan resa skulle ta ungefär dubbelt så lång tid. I så fall är det väl elbilshusvagnsdragningsprestanda ungefär 50% av dieselmotsvarigheten, skulle man kunna säga. Med ett mått mätt.
Andra kan ha andra mått. Jag också, om jag har andra ärenden.

På granntomten (till jobbet, inte till där jag bor) har Volvohandlaren XC40 recharge twin motor (samma sort som Teknikens värld använde i testet) med skyltar som basunerar ut Provkör mig! Tyvärr har de bilarna, såvitt jag kunde se, inte någon dragkrok. Annars kunde jag mycket väl tänkt mig att ta med husvagnen till jobbet och prova en sån XC40, med vagnen efter, en sväng. Bör väl inte behövas mer än några mil för att se vartåt det pekar.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#6
Det blir alltid såhär vid alla större förändringar. Människan har ett inbyggt motstånd mot förändringar. Du minns säkert när den blyade bensinen skulle bort, bara för att hålla oss i fordonsrelaterat ämne. Det var också helt fruktansvärt problematiskt och bilder målades upp i motorpressen om att folk skulle behöva skrota sina äldre bilar "som krävde bly" för att ventilerna inte skulle gå åt skogen. Katalysatorer var bara ett tidsinställt och väldigt kostsamt verkstadsbesök, osv. Så blev det inte för det stora flertalet.
Jag är själv (just nu) skeptisk mot elbil av samma anledning som du, jag får inte ihop det med de förutsättningar som gäller nu. Säkert kommer de förutsättningarna att ändras och även jag kommer tycka elbil är bra.
Det kommer garantarat elbilar som kommer klara stora vagnar och långa sträckor. Vi är bara inte där ännu. Men som i all utveckling så drivs nya möjligheter fram då de som är först på bollen också kan räkna med klirr i kassan.
Kan man sen som grädde på moset tanka bilen från tex egna solceller och slippa räkningen från drivmedelsbolagen finns det ingen anledning att gråta. Vi kan kanske spara ihop till ett ekonomiskt stödpaket till arabvärlden när deras enorma öknar inte har mer resurser som är säljbara

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
[-] Följande 1 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#7
Notera nu att jag inte är motståndare till elbilar som sådana. Tvärtom. Mycket av mitt vardagskörande skulle en elbil klara lika bra, och billigare (i drift). Jag har ju ändå jobbat med elektriska ting i mer än 40 år, så konstigt vore det ju om jag skulle vara mot elektriska bilar.
Däremot är jag motståndare till att byta till elbil utan att först förstå vad det innebär.

Resan jag redogjorde för ovan är ett exempel. Den är naturligtvis genomförbar med elbil, men det verkar som den innebär en övernattning som vi inte behövde nu. Om några år, när jag blivit pensionär, hade det inte spelat någon roll. Bara att åka hemifrån en dag tidigare och komma hem en dag senare. Men än så länge kostar det två semesterdagar, vilket jag inte vill att det ska göra.
Ett sätt är förstås att göra av med en av våra två Volvo XC70 och ersätta den med en elbil. Men då vore det förnuftigast att behålla den nyaste XC70:n, som också har minst antal mil bakom sig. Den är dock inte lika optimerad som dragbil. Kostnader, kostnader...
När vi arrangerar orienteringstävlingar behöver vi två dragbilar. Det är alltid ont om tid, så stå någon längre stund och ladda, när man inte kan göra något annat vettigt under tiden, det finns det inte utrymme för. Det är så att jag tankar i förväg, så jag inte ens ska behöva lägga tid på det under arrangemangsdagarna.
På tävlingsplatsen finns inte ström så man kan ladda elbilar. Det är knappt det räcker till det som vi verkligen behöver, och ibland skapas den dessutom av bensindrivna elverk.

Hyra bra dragbilar är närmast ogörligt. Hyrbilar med krok är ungefär lika vanligt som tänder på höns.

Därför följer jag utvecklingen och möjligheterna med intresse.
[-] Följande 3 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates, yngrot
Svara
#8
En bra tråd. Skulle gärna höra Miljöpartiets representanter kommentera din utmärkta resebeskrivning apersson850.
Elbilar är naturligtvis bra för tätortsboende med bara några mils daglig körning, men det går än så länge helt bort för majoriteten av landet bilägare.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Adrian för detta inlägg:
  • LMC400, yngrot
Svara
#9
Nja, det vet jag inte. Åtminstone för de som kan ordna laddmöjlighet där de bor, eller kanske rättare sagt där de brukar förvara bilen när de är hemma, så kan den snarast fungera för majoriteten av resorna. Husvagnsdragning får betraktas som en udda aktivitet, åtminstone för de som inte flitigt frekventerar det här forumet.
Men även jag kör inte speciellt långt speciellt ofta med husvagn. De senaste åren har det blivit 4-6 gånger som jag kört 30 mil eller mer på en gång med husvagn.

En normal arbetsdag kör jag 60-100 km. Det fixar vilken elbil som helst. Det kräver en påfyllning av 10-30 kWh, beroende på hur långt det blev och hur det kördes. Högst lär det bli om det är flera ärenden utanför jobbet och dessutom släp är med, för att transportera något. Som idag.
Men det är sällan det blir flera "maxresor" efter varandra, så även om jag bara skulle ha max 2 kW att ladda med, hinner jag ladda för en enkel resdag och lite till, i alla fall. Några enkla dagar efter varandra och det är laddat ikapp även någon tung dag.

Det är de där mer exceptionella dagarna, som den jag beskrev i början på tråden, som ska hanteras på något sätt. Eller så får man avstå från dem.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#10
Åhhh [censurerat ord] vad intressant nyhet, det hade jag missat helt och hållet! Vad tror ni om dessa? Kommer de kunna konkurrera med vanliga lastbilar på marknaden eller är det mer som ett typ av PR-stunt? Känns som en otroligt svår marknad att komma in på, då de märken som redan finns är så pass väletablerade. Blir intressant att följa i framtiden. Jag hade nog inte haft något emot att köra en sådan, om batteriet är dugligt och man slipper ladda under längre resor mitt i. Själv kör jag denna idag https://www.truck1eu.se/dragbilar/scania...92682.html
[-] Följande 1 användare säger tack till dig CallieOlsen för detta inlägg:
  • apersson850
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)