Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Centalbankerna och deras vansinne
#1
Betänk följande när ni hör företrädare för Sveriges Riksbank när dom försöker få oss att tro på på talet om att inflationen måste vara exakt 2% för att ekonomin skall fungera och att dom därför måste tillämpa negativ ränta i en brinnande högkonjunktur.

"The Euro is in serious trouble because of the total mismanagement of the ECB. Low to negative interest rates have totally failed to stimulate the economy after almost 10 years. Now that rates must rise to try to avoid a massive pension collapse in Europe, the ECB could suffer a major default and will need to be bailed-out itself by the government since it owns 40% of euro-zone debt.

- - -

. . . virtual-zero interest rates in Europe have forced many institutional investors running funds that need to cover pension or insurance liabilities into riskier, or longer-dated debt to increase their yields. This will only further increase the pending crisis on the horizon as they suffer massive losses as rates rise."
(www.armstrongeconomics.com/markets-by-sector/foreign-exchange/euro/trying-to-save-the-euro-from-total-disaster)

Finanskrisen för snart 10 år sedan var ett resultat av hög skuldsättning. Den kortsiktiga lösningen blev att öka skuldsättningen ytterligare!

För ett antal år sedan när kronan var högre värderad än idag hörde man Riksbankschefen, Stefan Ingves, säga att Styrräntan var tvungen att hållas uppe med hänsyn till hushållens högs skuldsättning. När att den Europeiska Centralbanken (ECB) sjösatte sina program för tillgångsköp och även införde negativ ränta, bytte den svenska Riksbanken fot och följde med. Hushållens skuldsättning blev nu en "icke-fråga" och man uppgav att det viktiga nu var att få upp inflationen till 2%. I själva verket försöker Riksbanken att manipulera kronkursen via styrräntan och tillgångsköp och på så vis sänka värdet på kronan. Förr eller senare kommer alla försök till manipulation av marknaden att misslyckas.

Den låga inflationen härrör bl.a. från ökad automation i produktionen, som gör produkterna billigare, samt halvering av råoljepriset. Men om man tar i beaktande kraftigt ökade bostadspriser upplever nog gemene man totalt sett ganska mycket inflation eftersom boendekostnaden utgör en stor post i vår dagliga ekonomi.

Centalbankernas modeller bygger på att länder är slutna ekonomier, men i den globaliserade världs som vi nu lever i strömmar mycket pengar mellan länderna. Europeiska Centralbanken (ECB) har redan köpt upp ca 40% av Euroländernas statsskuld. En betydande del av de pengar som detta har frigjort har inte stannat inom Euro-området, utan har i stället hamnat hos Federal Reserv (FED) i deras "Excess Reserves" facilitet.

Det är Centalbankernas låga krisränta och massiva obligationsköp som har eldat på tillgångspriser såsom fastigheter och aktier. När pengar är felprissatta, p.g.a. manipulation av Centralbankerna, blir pengar felalokerade och förr eller senare kommer det bli ett pris att betala. Det är den lilla människan som vanligtvis får betala priset.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#2
(2017-09-15, 16:09)Sokrates Skrev: Betänk följande när ni hör företrädare för Sveriges Riksbank när dom försöker få oss att tro på på talet om att inflationen måste vara exakt 2% för att ekonomin skall fungera och att dom därför måste tillämpa negativ ränta i en brinnande högkonjunktur.

"The Euro is in serious trouble because of the total mismanagement of the ECB. Low to negative interest rates have totally failed to stimulate the economy after almost 10 years. Now that rates must rise to try to avoid a massive pension collapse in Europe, the ECB could suffer a major default and will need to be bailed-out itself by the government since it owns 40% of euro-zone debt.

- - -

. . . virtual-zero interest rates in Europe have forced many institutional investors running funds that need to cover pension or insurance liabilities into riskier, or longer-dated debt to increase their yields. This will only further increase the pending crisis on the horizon as they suffer massive losses as rates rise."(www.armstrongeconomics.com/markets-by-sector/foreign-exchange/euro/trying-to-save-the-euro-from-total-disaster)

Finanskrisen för snart 10 år sedan var ett resultat av hög skuldsättning. Den kortsiktiga lösningen blev att öka skulldsättingen ytterligare!

För ett antal år sedan när kronan vär högre värderad än idag hörde man Riksbankschefen, Stefan Ingves, säga att Styrräntan var tvungen att hållas uppe med hänsyn till hushållens högs skuldsättning. När att den Europeiska Centalbanken (ECB) sjösatte sina program för tillgångsköp och även införde negativ ränta, bytte den svenska Riksbanken fot och följde med. Hushållens skuldsättning blev nu en "icke-fråga" och man uppgav att det viktiga nu var att få upp inlationen till 2%. I själva verket försöker Riksbanken att manipulera kronkursen via styrräntan och tillgångsköp och på så vis sänka värdet på kronan. Förr eller senare kommer alla försök till manipulation av marknaden att misslyckas.

Den låga inflationen härrör bl.a. från ökad automation i produktionen, som gör produktena billigare, samt halvering av råoljepriset. Men om man tar i beaktande kraftigt ökade bostadspriser upplever nog gemeneman totalt sett ganska mycket inflation eftersom boendekostnaden utgör en stor post i vår dagliga ekonomi.

Centalbankernas modeller bygger på att länder är slutna ekonomier, men i den globaliserade världs som vi nu lever i strömmar mycket pengar mellan länderna. Europeiska Centralbanken (ECB) har redan köpt upp ca 40% av Euroländernas statsskuld. En betydande del av de pengar som detta har frigjort har inte stannat inom Euro-området, utan har i stället hamnat hos Federal Reserv (FED) i deras "Excess Reserves" facilitet.

Det är Centalbankernas låga krisränta och massiva obilgationsköp som har eldat på tillgångspriser såsom fastigheter och aktier. När pengar är felprissatta, p.g.a. manipulation av Centralbankerna, blir pengar felalokerade och förr eller senare kommer det bli ett pris att betala. Det är den lilla människan som vanligtvis får betala priset.
Synd om mina barn och barnbarn och barnbarnsbarn, själv så hoppas jag att man inte lever då... Sad
Svara
#3
Tyvärr, är risken stor att vi inte behöver vänta värst länge innan saker och ting börjar hända. När Centralbankerna slutligen upphör med sitt damsugande av räntebärandepapper blir det svårt att hitta köpare på marknaden till dagens nedtryckta räntenivå. För att kunna emittera nya papper och rulla vidare "skuldberget" kommer räntan att tvingas upp rejält.

Dom första som får ta smällen är nog pensionärer i och med att en stor del av pensionssparandet är "inlåsta" i "säkra" räntebärande papper med låg eller t.o.m. negativ avkastning, vars värde sjunker drastiskt när räntan går upp. En annan grupp som sitter illa till är förstagångsköpare av fastigheter som har tvingats låna mycket pengar för att finnansiera köp av dyra fastigheter och som drabbas mycket av högre räntekostnader.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#4
(2017-09-16, 10:09)Sokrates Skrev: Tyvärr, är risken stor att vi inte behöver vänta värst länge innan saker och ting börjar hända. När Centralbankerna slutligen upphör med sitt damsugande av räntebärandepapper blir det svårt att hitta köpare på marknaden till dagens nedtryckta räntenivå. För att kunna emittera nya papper och rulla vidare "skuldberget" kommer räntan att tvingas upp rejält.

Dom första som får ta smällen är nog pensionärer i och med att en stor del av pensionssparandet är "inlåsta" i "säkra" räntebärande papper med låg eller t.o.m. negativ avkastning, vars värde sjunker drastiskt när räntan går upp. En annan grupp som sitter illa till är förstagångsköpare av fastigheter som har tvingats låna mycket pengar för att finnansiera köp av dyra fastigheter och som drabbas mycket av högre räntekostnader.

Det här gillar jag inte alls, som pensionär har man nu fått betala skatt både två och tre och fyra gånger på det man betalat in. Vad skall det sluta... Sad

Nä min absolut främsta idol heter P. A. Hansson. Han sa att för att proletärerna (inte bara det besuttna) skulle få möjlighet till ett eget ägandes boende så skulle ev lån och annat vara betalt inom max 15 år och det skulle inte innebära att proletärerna hamnade på ruinens brant för att ingå sådana avtal.

Huspriserna var "lagom" i förhållande till utkomst och ev. lån.

Men så hände någonting i senare delen av 1970 talet.

Sverige gick in i något som då kallades högkostnadssamhället.

Allt skulle ställas om.

Inte alla länder har följt detta recept utan fungerar bra ändå.

Det är därför vi tycker det är billigare att åka till vissa länder på semester och äta gott, dricka gott och göra en massa annat gott till en billigare peng.

Funderar man då på att en fastighet i början på 1970 talet (en småstuga runt 70 till 125 m2 som staten bestämt fick inte vara större för egnahemslån) kostade då runt 150- till 190 000 Skr (Svenska kronor).

Denna fastighet såldes senare för 5,7 miljoner (5 700 000) ????

Vad var det som gjorde denna värdeökning????

Men vem tänker på det?
Svara
#5
Hela västvärldens ekonomiska system (som ändå är ett av dem som fungerar bäst) bygger på ständig tillväxt i ekonomin. Problemet är förstås att detta ska realiseras i en ändlig värld.

Man får ta till en del knep för att ständigt kunna fylla på en simbassäng utan att den någonsin rinner över.
Svara
#6
Sedan jag skrev det första inlägget i denna tråd har det publicerats många artiklar på Dagens Industri om tilltagande problem på den svenska fastighetsmarknaden. Vissa "experter" argumenterar för att det kommer att bli en modest sättning i fasighetsmarknaden, men det är tyvärr nog mer av ett önsketänkande. Det är lättare att erhålla en kontrollerad uppgång än en kontrollerad nergång. Nedgångar är blir självförstärkande när tillräckligt många "springer mot dörren" för att "rädda vad som räddas kan".

Jag är inte ensam att betrakta Riksbankens peningpolitik som vansinnig. Hans Lind, Professor i Fasighetsekonomi vid KTH, uppger: ”Att ha extremt låga räntor i en högkonjunktur är precis tvärtom mot vad vi lär ut i våra kurser i nationalekonomi. Men Riksbanken verkar ha fastnat och tänker på något sätt som jag inte riktigt förstår”. Lennart Weis, kommersiell direktör på bostadsutvecklaren Veidekke, anser att "”De som nu ropar om att det är bekymmer för den finansiella stabiliteten, det vill säga Riksbanken, det är de som har bidragit den situationen och alltså själva har ett ansvar för den ökade skuldsättningen och prishöjningarna”. (www.di.se/nyheter/professorn-det-behovs-en-bostadskrasch-pa-50-procent)

En del politiker har också börjat "kratta manegen" under hösten för nedtrappning av ränteavdragen, men dom påstår att detta skall ske varsamt över längre tid. Det är ingen hemlighet att hushållens höga skuldsättning kommer att medföra kraftigt minskade skatteintäckter när räntorna går upp. Politikerna blir då tvugna till drastisk ned trappning av ränteavdragen, som en krisåtgärd. Dom kan dock inte berätta om detta för medborgarna innan krisen är ett faktum, eftersom det skulle motverka för dem att bli valda. 

Fastighetsprisernas uppgång har också fårr hjälp av att skattetrycket har sänkts under ett antal år, vilket har bidragit till ökat konsumtionsutrymme. Nu har trenden vänt och skattetrycket ökar igen, vilket medför att hushållen får minskat konsumtionsutrymme. 

Tyvärr ser det ut som att många av de krafter som har bidragit till ökat konsumtionsutryme kommer att slå om till sin motsats i "samlad trupp", vilket med stor sannorlighet kommer att inträffa när konjunkturen viker neråt. Det är en mardrömssituation att gå in i en lågkonjunktur med ökande räntor, nedtrappning av ränteavdrag och ökat skattetryck. Detta skulle medföra dramatisk minskning av hushållens konsumtionsutrymme, vilket medför dramatisk minskad ekonomisk aktivitet som dessutom blir självförstärkande och mer eller mindre riskerar att skapa ett "tvärstopp i maskinen".
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#7
Här är en länk till DIs podsändning som berör tillståndet i svensk ekonomi:

www.di.se - Det finns ingen amunition kvar
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#8
Såg följande på DI.se:

Den snabba nedgången på bostadsmarknaden riskerar att bli en ny skuldfälla. Både bankerna och mäklarna vittnar nu om enskilda hushåll som kommit i kläm och sitter med kalkyler som inte längre går ihop.
(www.di.se/nyheter/risk-for-skuldfalla-efter-snabba-bostadsnedgangen)

Jag är medveten om att nedgång i bostadpriserna kan medföra att de som har lånat mycket till bostaden riskerar att sitta med en bostad som är värd mindre än vad man har i utestående lån, samt att detta skapar en inlåsningseffeket. Men jag har svårt att förstå hur en nedgång i bostadpriserna kan medföra att hushållens kalkyler inte skulle gå ihop. Det bör vara ökade kostnader för bostaden - t.ex. högre ränta - och lägre inkomst, som påverkar kalkylen och inte bostadens värdeförändring i sig själv.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • Månsson
Svara
#9
Enligt di.se framkommer det i Riksbankens ränteprotokoll från december 2017 att riksbanksdirektionen drar år olika håll om räntepolitiken, samt att Riksbankschefen, Stefan Ingves, varnar för ett skräckscenario där Riksbanken tvingas höja räntan samtidigt som ekonomin bromsar in.
(www.di.se - ingves-varnar-for-skrackscenario)

Detta skräckcenario är en naturlig följd av att Riksbanken tillämpar en negativ krisränta mitt i en brinnande högkonjunktur!
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#10
Riksbankens agerande med negativa räntor och massiva tillgångsköp har drivit upp tillgångspriserna på bostads- och aktiemarknaden och riskerar att ge upphov till en rejäl baksmälla.

Det har aldrig någonsin historiskt skett en mjuklandning på någon överhettad bostadsmarknad.
- - -
Att de svenska bostadspriserna börjat vända nedåt under 2017 utgör är tydligt hot mot säkerheten "i det starkt koncentrerade banksystemet" i och med att de svenska bankernas kreditportföljer "till hälften består av bolån", skriver Natixis.

"Ultralåga (till och med negativa) räntor har lett till ett överdrivet risktagande på bostadsmarknaden och Riksbanken har få verktyg för att förhindra den hårdlandning som en omfattande systemhändelse skulle skapa", fortsätter den franska investmentbanken och lägger till att det är oroande att det inte finns någon historisk vägledning rörande allvarligare systemoro efter en utdragen tid med låga räntor.

Den höga andelen rörliga lån gör de svenska hushållen sårbara om räntor skulle stiga, påpekas även.
(www.di.se - investmentbanken-mjuklandning-pa-bomarknaden-har-aldrig-skett)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 2 Gäst(er)