Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tillsatser för dieselmotorer
#1
(2018-06-02, 21:06)Sokrates Skrev: Jag hade frågan om Truckdiesel v.s. Personbilsdiesel i bakhuvudet när jag såg att Circle K säljer Truckdiesel på en del av deras bensinstationer i Sverige.

- - -

Det skall inte skilja någonting på drivmedlet, det skall inte vara någon fara om du råkat tanka det i din bil.

[admin har varit inne och flyttat samtalet om bränsletillsattser till denna tråd]
Det jag kan rekommendera dig att prova är den dieseln som säljs på vissa Cirkle-K stationer som inehåller mer tillsatser. Kommer inte ihåg vad den heter nu och vet att den inte säljs på alla stationer men den säljs med argument som lägre förbrukning, renare gång och bättre kallstartsegenskaper mm.
Jag kan hålla med om allt utom förbrukning för den tycker jag inte märks i min bil. Däremot går motorn mycket mjukare på tomgång och svarar bättre på gasen. Man slipper det torra, metalliska knackandet man kan uppleva med annan diesel. Lite som förr när man fick dopa dieseln med lite tvåtaktsolja för att slippa knackandet efterhand som mackarna införde torrare och torrare diesel.

Skickat från min HUAWEI LYO-L21 via Tapatalk
Svara
#2
(2018-06-03, 13:06)LMC400 Skrev: Det jag kan rekommendera dig att prova är den dieseln som säljs på vissa Cirkle-K stationer som inehåller mer tillsatser. Kommer inte ihåg vad den heter nu och vet att den inte säljs på alla stationer men den säljs med argument som lägre förbrukning, renare gång och bättre kallstartsegenskaper mm.
Jag kan hålla med om allt utom förbrukning för den tycker jag inte märks i min bil. Däremot går motorn mycket mjukare på tomgång och svarar bättre på gasen. Man slipper det torra, metalliska knackandet man kan uppleva med annan diesel. Lite som förr när man fick dopa dieseln med lite tvåtaktsolja för att slippa knackandet efterhand som mackarna införde torrare och torrare diesel.

Skickat från min HUAWEI LYO-L21 via Tapatalk

Trevligt att se att du har forumet i mobilen via Tapatalks App. Sedan jag köpte bilen för mer än 10 år sedan har jag vanligtvis tillsatt en skvätt RedLine RL-2 i tanken. Förutom att bidra till bättre smörjning av insprutningssytemet lär den också binda vatten. Bilen är fullservad och under de ca 15.000 mil som jag har kört med den brukar det inte finnas något vatten i dieselfiltret när det dräneras. Jag har även provat dyrare dieselsorter med mer tillsatser under åren, men märker ingen skillnad mot den billigaste sorten + lite RL-2 i tanken. Den skillnad som jag märker är mellan Europadiesel och svensk diesel. Med Eurodiesel i tanken minskar bränsleförbrukningen något.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#3
(2018-06-03, 13:06)Sokrates Skrev: Trevligt att se att du har forumet i mobilen via Tapatalks App. Sedan jag köpte bilen för mer än 10 år sedan har jag vanligtvis tillsatt en skvätt RedLine RL-2 i tanken. Förutom att bidra till bättre smörjning av insprutningssytemet lär den också binda vatten. Bilen är fullservad och under de ca 15.000 mil som jag har kört med den brukar det inte finnas något vatten i dieselfiltret när det dräneras. Jag har även provat dyrare dieselsorter med mer tillsatser under åren, men märker ingen skillnad mot den billigaste sorten + lite RL-2 i tanken. Den skillnad som jag märker är mellan Europadiesel och svensk diesel. Med Eurodiesel i tanken minskar bränsleförbrukningen något.
Jag tycker Tapa Talk funkar bra. Tack för tipset! Allt blir så smått i mobilen annars. Har precis fyllt 45. Armarna börjar bli lite för korta när jag ska läsa finstilt.
Ska googla på RL-2. Har inte hört om det tidigare. Är det kompatibelt med partikelfiltret?
Dieseln i Europa känns lite mer smörjande. Tydligen är det fler pumpar och spridare som tar stryk i Sverige än i övriga Europa. Kanske har med inblandning av RME och annat skräp att göra eller är dieseln förr torr.
Ibland när man ligger bakom en dieselbil kan man se att det rinner som vatten ur avgasröret. Har hört att det är RME-delen av dieseln som inte förbränns förrän motorn har fyll arbetstemperatur. Den rinner helt enkelt rakt igenom. Vet inte om det stämmer men det låter vansinnigt. Bilar som kör på svensk MK-1 diesel har högre förbrukning än bilar som körs på diesel utan inblandning av annat. Då undrar åtminstone jag var miljövinsten är. När vi tankat i Tyskland, Österrike och Italien har bilen känts piggare. Förbrukning kan jag inte bedömma eftersom min Kia Ceed med en Weinsberg 550 på kroken för det mesta krävde ganska tung högerfot. När vi åker på semester brukar jag inte kolla. Det jag däremot märkte när jag kollade min jobbpendling var däckens betydelse. Med Michelin (som såldes som bränslesparande) låg den alltid på 0,62. Bytte dessa till Nokian och under samma förutsättningar hamnade jag på 0,57. Liten skillnad men med Michelindäcken fick jag gubbköra om jag skulle få samma förbrukning. Den skillnaden betalar däcken helt om de har en livslängd på 4000 mil, vilket inte borde vara långt från sanningen. Men det var en parentes lite OT.


Skickat från min HUAWEI LYO-L21 via Tapatalk
[-] Följande 1 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#4
(2018-06-03, 15:06)LMC400 Skrev: Ska googla på RL-2. Har inte hört om det tidigare. Är det kompatibelt med partikelfiltret?

Bakgrunden till varför jag började hälla i en skvätt RedLine RL-2 i bilen är att första gången som jag besiktigade bilen för sådär 8-10 år sedan blev den underkänd p.g.a. för högt K-värde (opacitets mätning av avgaserna). Vid samtal med personalen i Mecas butik så berättade dom för mig att dieselverkstaden i staden tillämpade en chockterapi, som bestog av att dom tillsatte en hel flask RedLine RL-2 till tanken när det fanns ca 20-30 liter diesel i tanken. Därefter gav dom sig ut på motorvägen och "blåste ut" motorn genom att under några kilometer köra med högt vartal. Jag provade "tricket" och bilen passerade besiktningen med lågt K-värde Smile

Sedan dess har jag tillsatt en skvätt RL-2 i tanken i samband med tankning. Någon mer "chockterapi" har inte behövts, utan det har räckt att "blåsa ut" motorn lite innan bilen besiktigas.

Förutom RedLine RL-2 har jag även provat RedLine 85 Plus. Skillnaden på RL-2 och 85 Plus är att 85 Plus även innehåller Cetanbooster. Då jag inte märkte någon skillnad i gången eller i bränsleförbrukningen gick jag tillbaka till RL-2, då den är mycket mer dryg vilket gör att den blir billigare att använda.

Jag hittar innte några uppgifter på RedLines webbplats om att RL-2 inte skulle vara kompatibel med dieselmotorer som är utrustade med partikellfilter. Min bil saknar dock partikellfiler.

I sammananget kan jag också nämna att jag för några år sedan trodde att några spridare hade koksat igen, vilket fick mig att söka information om rengöring av spridare. Vad jag hittade var att Lique Moly Diesel Purge var den produkt som rekomenderades och att man i detta fall fyller Diesel Purge direkt i dieselfiltret för att få bästa rengörande effekt. Problemet med min bil visade sig vara fel på luftmängsmätaren, men det krävdes en testtur med loggning av olika mätvärden innan jag kom fram till vad det var som var fel. Hursomhelst inhandlade jag ändå vid tillfälle en flaska med Diesel Purge att ha i lager, eftersom den inte var helt lätt att få tag på på en del av de platser där jag befinner mig.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#5
Jag har aldrig behövt tillsätta något i min dieselmotors tank. Däremot behövde tidigare beninare ibland K-sprit för att undvika frost i systemet.
Svara
#6
Jag märkte att min V70 2,4D drog mer soppa än förr. Polaren sa att hans dieselbil gick ca tio mil längre på en tank OKQ8 disel än på Preems, beroende på att att Preemdieseln blivit allt blaskigare. Så jag testade att tanka full på OK en gång, men det blev ingen skillnad. Motorn gick ojämt på tomgång och kändes slöare också.
Då testade jag att hälla i STP spridarrengöring, och eftr att kört ett tag sjönk förbrukningen igen. Den ojämna tomgången försvann också.
Slutsats; Preemdieseln geggar igen antingen spridarna eller nåt annat i bränslesystemet.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#7
(2018-06-04, 21:06)Ljusne-Håkan Skrev: Jag märkte att min V70 2,4D drog mer soppa än förr. Polaren sa att hans dieselbil gick ca tio mil längre på en tank OKQ8 disel än på Preems, beroende på att att Preemdieseln blivit allt blaskigare. Så jag testade att tanka full på OK en gång, men det blev ingen skillnad. Motorn gick ojämt på tomgång och kändes slöare också.
Då testade jag att hälla i STP spridarrengöring, och eftr att kört ett tag sjönk förbrukningen igen. Den ojämna tomgången försvann också.
Slutsats; Preemdieseln geggar igen antingen spridarna eller nåt annat i bränslesystemet.
STP spridarrengöring innehåller mest lacknafta. Nu vet jag inte hur mycket man ska testa på moderna motorer men för många år sedan provade jag, efter tips från en gammal dieselgubbe, att hälla i 2 dl lacknafta i tanken. Det funkade på en gammal VW Golf jag hade då. Nog inget man ska ha i alltid men det gjorde att motorn fick lite jämnare gång och var lite piggare igen.

Skickat från min HUAWEI LYO-L21 via Tapatalk
[-] Följande 1 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Ljusne-Håkan
Svara
#8
Ett annat trix förr för att få slitna mercadieslar godkända på besiktningens prov där de satt dit ett vitt papper på avgasröret var att köra tanken nästan tom o sen tanka fotogen som då var renare än dieseln
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)