2020-06-09, 10:06
(Detta inlägg var senast redigerat: 2020-06-09, 10:06 av apersson850.)
Man måste ha bakljus tänt dagtid på fordon som inte är typgodkända för att ha det släckt. Inga släpvagnar är typgodkända för det.
Därav den till synes ologiska ordningen att ett släp som dras av en bil, där bilen normalt inte har bakljuset tänt, ska ha det tänt när släpet hänger på.
Att låta bakljuset vara styrt från den tändningskontrollerade 12 V matningen är förstås ett sätt att lösa det. Det innebär dock att man får bygga om lite mer, om man inte ska blanda ihop jordningarna med varandra. Trafikbelysningen och 12 V matningarna har olika jordningar, normalt sett.
Men så länge det bara handlar om belysning är det inget som orsakar bränder om en jordning skulle haverera.
Mina backljus sitter längre in, under flaket. Men det är bara för att jag inte har hyrsläpsbalkar på mitt släp, så jag tyckte de var för utsatta där du har satt dina.
Därav den till synes ologiska ordningen att ett släp som dras av en bil, där bilen normalt inte har bakljuset tänt, ska ha det tänt när släpet hänger på.
Att låta bakljuset vara styrt från den tändningskontrollerade 12 V matningen är förstås ett sätt att lösa det. Det innebär dock att man får bygga om lite mer, om man inte ska blanda ihop jordningarna med varandra. Trafikbelysningen och 12 V matningarna har olika jordningar, normalt sett.
Men så länge det bara handlar om belysning är det inget som orsakar bränder om en jordning skulle haverera.
Mina backljus sitter längre in, under flaket. Men det är bara för att jag inte har hyrsläpsbalkar på mitt släp, så jag tyckte de var för utsatta där du har satt dina.