Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nya regler för överlast
#1
Pressmeddelande från Infrastrukturdepartementet

Mer rättvisa regler vid överlast av fordon

Publicerad 29 oktober 2020

Rättvisa regler ska gälla för fordon i trafiken. Därför ändrar regeringen idag bestämmelserna för beräkningen av överlast. Idag missgynnas ägare av vissa fordon, exempelvis husbilar, av nuvarande regelverk. Anledningen är att reglerna för vad som är överlast bedöms på ett sätt som påverkar fordon olika. Nu blir reglerna mer rättvisa och trafiksäkra.

- Regelverket har varit otydligt och till viss del även orättvist. Nu rättar vi till det och gör samtidigt bestämmelserna mer trafiksäkra, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth. 

Dagens regler för överlast har gett effekten att ägare av exempelvis husbilar och husvagnar straffas hårdare vid regelöverträdelser. Anledningen är att ett fordons överlast beräknas utifrån maximilast (den högsta last ett fordon är konstruerat för), trots att det främst är överlast av totalvikten som kan vara en trafikfara. Konsekvensen av dagens regler är att en förare av husbil som har en låg maximilast får betala högre böter än den som har en släpkärra med en hög maximilast, även om de överlastar lika mycket.

Regeringen ändrar därför i reglerna för att få till ett mer rättvist system. Med de nya reglerna ska överlast beräknas utifrån ett fordons totalvikt, dvs fordonet, föraren och lasten istället för maximivikten.

Regeringen ändrar även i trafikförordningen så att polisen ska kunna hindra fortsatt färd om ett fordons totalvikt överskridits med mer än 10 procent. Tidigare har denna regel utgått från 20 procents överlast. Sänkningen av procentsatsen främjar trafiksäkerheten på vägarna.

Förändringarna av reglerna föreslås träda i kraft den 1 januari 2021.



Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
[-] Följande 2 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Adrian, Sokrates
Svara
#2
(2021-01-02, 07:01)LMC400 Skrev: Regeringen ändrar därför i reglerna för att få till ett mer rättvist system. Med de nya reglerna ska överlast beräknas utifrån ett fordons totalvikt, dvs fordonet, föraren och lasten istället för maximivikten.

Bra att ändringen äntligen genomförs. Så här har det varit i Tyskland och många andra länder sedan länge. Det har förflutit flera år sedan makthavarna i Sverige uppmärksammades på problemet. Jag begriper inte varför enkla beslut måste hamna i långbänk i Sverige.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#3
Från och med årsskiftet gäller nya regler för beräkningen av överlast i bland annat husvagnar och husbilar. Tidigare bestämmelser baserades på den lastkapacitet som finns redovisad i registreringsbeviset. Det kunde få dramatiska effekter eftersom fritidsfordon ofta har begränsad lastkapacitet. Nu är det i stället fordonets totalvikt som ligger till grund för beräkningen av överlast. Straffavgifterna gäller från en procents överlast, men det krävs tio procent överlast innan polisen överväger att stoppa färden.
(caravanclub.se - NYA AVGIFTER FÖR ÖVERLAST)

I följande bilaga framgår hur mycket det kostar att köra med överlast:


.pdf   ordningsbot-överlast.pdf (Storlek: 77,48 KB / Downloads: 12)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • yngrot
Svara
#4
Vi har 250 kilos lastvikt på papperet. Säkerligen överskriden.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#5
För min nuvarande husvagn innebär 10% överlast (gentemot max totalvikt) att lastvikten överskridits med 170 kg. Med de gamla reglerna motsvarade det 85%.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)