Camping Forum - Din campingplats på nätet
Bättre placering av termostat - Printable Version

+- Camping Forum - Din campingplats på nätet (https://campingforum.net)
+-- Forum: Husvagn (https://campingforum.net/forumdisplay.php?fid=8)
+--- Forum: Bygga & Renovera (https://campingforum.net/forumdisplay.php?fid=88)
+--- Thread: Bättre placering av termostat (/showthread.php?tid=924)



Bättre placering av termostat - Ljusne-Håkan - 2020-05-10

Rumstermostaten sitter i original i framänden av vagnen, bredvid dörrn, på ytterväggen. Det funkar bra när man sitter där, men mkt sämre när man går bak o sover i "barnkammarn". En, eller två pers i ett mindre sovutrymme värmer ju upp luften en hel del, även om det går långsamt, och det fattar ju inte termostaten framme vid dörren. Tvärtom, den känner av att det blir lite kallare när tv-tittarna väl går o lägger sig, sen framåt halv fem på morron känner den av det blivit ännu kallare pga morgonkylan, så den gasar på värmen i allt längre o längre intervaller. Bak i sovhytten blir det varmare o varmare, håller det 20 grader där framme vill det gärna bli minst 25 där bak.
Det har funkat ganska bra ändå om jag jag vridit ner termostaten lite chansartat typ fyra grader vid nattinattidags, men ibland har det blivit för varmt eller kallt i alla fall. Och inte alls samma jämna temp natten igenom.
Flyttade helt enkelt bak termostat och av/på bak till sovskrubben, det blev helt perfekt. På skåpväggen luras den inte av att ytterväggen blir lite kallare heller utan känner av den verkliga sovrumstemperaturen.
Lätt att justera lite extra om man vill utan att behöva kliva upp. Sov kanon natten som var, 19 grader o ganska tjockt täcke är den ultimata sovtemperaturen tycker jag... En enkel ombyggnad som inte kostade ett dugg, hittade 3-ledarkabel att förlänga med i uthuset.
[Bild: cef23854ee96138a2078ffc6677fc8d8.jpg][Bild: 0f347a9d449306b802061a5947b73624.jpg]

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk


RE: Bättre placering av termostat - Hagbard - 2020-05-10

Kan den platsen vara bra?

Över bordet?

Du som är så het?

Nu kommer aldrig pannan att starta, du för vrida upp termostaten till minst 30 grader....  Big Grin


RE: Bättre placering av termostat - Ljusne-Håkan - 2020-05-10

(2020-05-10, 12:05)Hagbard Skrev: Kan den platsen vara bra?

Över bordet?

Du som är så het?

Nu kommer aldrig pannan att starta, du för vrida upp termostaten till minst 30 grader....  Big Grin

Vilket bord? Den sitter över sängen i sovavdelningen. Kan icke bli bättre. Smile
Jag har ju redan provsovit en natt, det var helt geschmück!


RE: Bättre placering av termostat - Hagbard - 2020-05-10

Oj, oj, där blir det väl ännu hetare när värmekamin kommer in  Huh


RE: Bättre placering av termostat - Ljusne-Håkan - 2020-05-10

(2020-05-10, 14:05)Hagbard Skrev: Oj, oj, där blir det väl ännu hetare när värmekamin kommer in  Huh

Prexist. Och då känner termostaten det, och snålar ner gasolen på standbylåga hela natten...


RE: Bättre placering av termostat - Hagbard - 2020-05-10

(2020-05-10, 14:05)Ljusne-Håkan Skrev:
(2020-05-10, 14:05)Hagbard Skrev: Oj, oj, där blir det väl ännu hetare när värmekamin kommer in  Huh

Prexist. Och då känner termostaten det, och snålar ner gasolen på standbylåga hela natten...

Tänkte inte på det...  Confused


RE: Bättre placering av termostat - apersson850 - 2020-05-11

Jag har gjort något liknande. I min vagn sitter termostaten i garderobsväggen, på den sidan som vetter mot köket. Det är i sig inget större problem, men inuti garderoben, rakt under termostaten, sitter hela elcentralen med laddningselektronik, solladdning och spänningsreglering för 12 V. Dessutom sitter själva pannan (Alde 3010) där inne.

Summan av detta blir att termostaten blir så uppvärmd från baksidan att jag fick jaga upp den till närmast bastuliknande inställningar för att få en vettig temperatur i vagnen. Nu har jag en sådan termostat som man kan koppla in en fjärrgivare till, så jag behövde inte flytta själva termostaten. Skaffade en givare till den (Alde säljer prylar över disk hemma i Färlöv numera) som jag tillfälligt hängde under överskåpen i sovdelen ett tag. För att testa om det blev bra. Provet utföll till belåtenhet, så nu har jag satt den där permanent.

När jag ändå var hos Alde köpte jag en utegivare också, som jag monterade under golvet rakt under garderoben. Det fanns redan genomföringar där som var så rejäla att jag bara behövde röja lite i tätningsmassan för att få igenom sladden. Så nu kan jag tillfredsställa min nyfikenhet om hur varmt det är ute enbart genom att glo på displayen på termostaten.
Min termostat har möjlighet att automatiskt sänka temperaturen på natten, så det brukar jag utnyttja, då jag inte heller vill ha supervarmt när jag sover.


RE: Bättre placering av termostat - Ljusne-Håkan - 2020-05-11

(2020-05-11, 09:05)apersson850 Skrev: Jag har gjort något liknande. I min vagn sitter termostaten i garderobsväggen, på den sidan som vetter mot köket. Det är i sig inget större problem, men inuti garderoben, rakt under termostaten, sitter hela elcentralen med laddningselektronik, solladdning och spänningsreglering för 12 V. Dessutom sitter själva pannan (Alde 3010) där inne.

Summan av detta blir att termostaten blir så uppvärmd från baksidan att jag fick jaga upp den till närmast bastuliknande inställningar för att få en vettig temperatur i vagnen. Nu har jag en sådan termostat som man kan koppla in en fjärrgivare till, så jag behövde inte flytta själva termostaten. Skaffade en givare till den (Alde säljer prylar över disk hemma i Färlöv numera) som jag tillfällig hängde under överskåpen i sovdelen ett tag. För att testa om det blev bra. Provet utföll till belåtenhet, så nu har jag satt den där permanent.

När jag ändå var hos Alde köpte jag en utegivare också, som jag monterade under golvet rakt under garderoben. Det fanns redan genomföringar där som var så rejäla att jag bara behövde röja lite i tätningsmassan för att få igenom sladden. Så nu kan jag tillfredsställa min nyfikenhet om hur varmt det är ute enbart genom att glo på displayen på termostaten.
Min termostat har möjlighet att automatiskt sänka temperaturen på natten, så det brukar jag utnyttja, då jag inte heller vill ha supervarmt när jag sover.
Citat: "tillfällig hängde under överskåpen i sovdelen ett tag."
Det är ganska exakt samma plats som den jag valde. Jag har sovit där två nätter nu, det har funkat superbra. Så här års kommer solen åt bakändens ena fönster vid femtiden på morron, då har det alltid blivit tillfälligt för varmt förr, innan solen återigen försvunnit bakom huset. Märker inget sånt längre.



RE: Bättre placering av termostat - apersson850 - 2020-06-07

Så här sitter min givare nuförtiden. Under ett av överskåpen i sovdelen.

Tempgivare

Termostaten som sitter i min vagn, eller kanske man ska kalla den manöverpanel, är den här modellen. Den kan ha en extra inomhusgivare. Dessutom kan man koppla till en utegivare, om man vill. På bilden kan man också se att nattsänkning är aktiverad. Då ställer man in ett separat börvärde som gäller mellan vissa klockslag.

Manöverpanel


RE: Bättre placering av termostat - apersson850 - 2021-10-25

Efter att nu ha sovit i vagnen när det var minusgrader ute har jag insett att min givarplacering inte är bra när det är så kallt ute. Trots att det finns en spalt bakom överskåpet, där värmen ska kunna gå upp i skåpet, blir det ändå en del kallare där inne än vad det är utanför. Ytterväggen och taket kyler ju inuti skåpet.
Det får till följd att givaren blir delvis kyld bakifrån, av den kalla luften inne i skåpet. Följden blir förstås att det blir onödigt varmt i vagnen, innan givaren signalerar att det är så varmt som pannan vill ha det. Fast det är det ju inte - luften inne i vagnen är betydligt varmare.
Detta märktes förstås inte så länge jag provade ut placeringen genom att låta givaren hänga och dingla i sladden under skåpet. Då var den i sin helhet i inomhusluften, så att säga.

Snabbfixet var förstås att ha luckan öppen till skåpet. Det blev betydligt bättre värmekomfort då. Och jämnare, eftersom pannan inte behöver jaga på så mycket för att få upp temperaturen på givaren.
Det blir till att flytta ut den ur skåpet, så den inte påverkas något nämnvärt av temperaturen inne i skåpet. Jag återkommer med bild på den nya lösningen, när den är klar.