Camping Forum - Din campingplats på nätet
Svensk diesel v.s. Europadiesel - Printable Version

+- Camping Forum - Din campingplats på nätet (https://campingforum.net)
+-- Forum: Gemensamt (https://campingforum.net/forumdisplay.php?fid=4)
+--- Forum: Drivmedel (https://campingforum.net/forumdisplay.php?fid=170)
+--- Thread: Svensk diesel v.s. Europadiesel (/showthread.php?tid=602)



Svensk diesel v.s. Europadiesel - Sokrates - 2018-11-17

Den diesel som säljs för motorfordon i Sverige (DIESEL MK1 B7) innehåller upp till 7% iblandning av förnybar RME samt viss mängd HVO. Det är ett känt faktum att denna inblanding kan skapa problem med tillväxt av alger i tanken. Vid sjömackar är det vanligt att man säljer s.k. "blankdiesel" (DIESEL MK1 B0) som saknar inblanding av RME.

Vanliga dieslsorter som säljs i Sverige är:
DIESEL MK1 B0 (utan RME)

Diesel utan iblandning av RME. Kallas i folkmun ”ren” eller ”vit” diesel. Rekommenderas för anläggningar där en mycket lång hållbarhet krävs. Har goda köldegenskaper.

DIESEL MK1 B7 (med RME)

Innehåller upp till 7% iblandning av förnybar RME samt viss mängd HVO. Diesel med lågiblandad RME är den mest förekommande dieseln på marknaden idag. Du bör inte lagra diesel med inblandning av RME längre än ett år. All lagring skall ske i godkända cisterner som inte släpper igenom ljus. Viktigt att utföra regelbunden vattenkontroll i cistern för att minska risk för tillväxt av mikroorganismer. Detta kan du själv lätt göra med vattenpasta.

DIESEL MK1 FÄRGAD

Färgad diesel är lågskattad och får enbart användas för stationära dieselmotorer (exempelvis krossanläggningar och asfaltsverk), fartyg i kommersiell drift och lok. Dieseln är märkt grönfärgad så att den skiljer sig från den högskattade. Det är strikt förbjudet att köra bil, traktor och andra vägburna fordon på grön diesel.

BIODIESEL 100

Ett biobaserat motorbränsle som till 100% består av RME och ger mycket lägre utsläpp av fossil koldioxid än en vanlig diesel. Växthusgasreducering med över 60%. Innan du börjar använda 100% RME rekommenderar vi att du kontaktar fordonstillverkaren för ett godkännande.

HVO DIESEL

Förkortning för Hydrerade Vegetabiliska Oljor och är samlingsnamnet för det som kallas syntetiska dieselbränslen. En diesel baserad på förnybara råvaror (exempelvis animaliska fetter och skogsråvara) och som beroende på råvara ger upp till 90% lägre utsläpp av klimatpåverkande koldioxid. HVO kan blandas i eller ersätta diesel i dieselmotorer då den i stort sett är kemiskt identisk med fossil diesel. Innan du börjar använda HVO rekommenderar vi att du kontaktar fordonstillverkaren för ett godkännande.


(svenskaoljebolaget.se/diesel)

År 1992 började man producera den svenska MK1 dieseln vars innehåll av sulfur är 2-5 ppm

I övriga Europa infördes år 2009 Euro 5 standarden för diesel vars innehåll av sulfur är 10 ppm.

(en.wikipedia.org/wiki/Ultra-low-sulfur_diesel#European_Union)

Statoil (sedermera Cirkel K) har försökt påverka så att även den s.k. Europadieseln skulle kunna säljas i Sverige med likvärdig beskattning. Europadieseln har ett något högre energiinnehåll jämfört med den svenska MK1-dieseln, vilket medför att man har något lägre bränsleförbrukning med Europadiesel i tanken.

På Cikel Ks webbplats går att läsa att dom tar in "Europadiesel +" till deras depåer i Malmö och Nacka, samt att denna diesel finns tillgänlig sommartid hos de Cirkel K mackar som tar diesel från dessa båda depåer (m.circlek.se - mer-om-europadiesel-plus).

Jag kan inte hitta någon uppgift huruvida Europadieseln innehåller inblandning av RME respektive HVO. I övriga Europa säljs det också olika slags diesel, t.ex Diesel, BP Ultimate Diesel, Shell V-Power Diesel och City Diesel. Ute i Europa är det även vanligt att livsmedelskedjor säljer bensin och diesel. I s.k. "Supermarket Fuel" kan förmodligen produkten variera när det gäller de tillsatser som är tillsatta, beroende på varifrån bränslet kommer. Dom köper förmodligen bränslet där dom för tillfället får det bästa priset, likt Uno-X en gång i tiden gjorde i Sverige.

Eftersom diesel med inblanding av RME har kortare lagringstid och att det förligger risk för tillväxt av alger i denna diesel vore det intressant att veta om man använder sig av RME-inblanding i Europadieseln.


RE: Svensk diesel v.s. Europadiesel - Sokrates - 2019-05-13

Här är en länk till läsvärd information om diesel:

spbi.se/uppslagsverk/fakta/drivmedel/dieselbransle/dieselbransle-miljoklass-1

Följande stycke handlar om tillväxt av mikroorganismer som kan vara ett problem med den svenska MK1 dieseln:

Dieselbränsle med tillsats av biokomponent såsom FAME kräver större omsorg vid lagring då detta dieselbränsle också är vattenkänsligare än fossil diesel. Vi rekommenderar att cisterner rengörs före första leverans av dieselbränsle med FAME

- - -

Lagringstiden för dieselbränsle med tillsats av FAME bör inte vara längre än 1 år.

Under inverkan av dagsljus/solljus kan blandningskomponenter såsom FAME genomgå en oxidationsprocess som ger utfällningar / partiklar. Därför skall cisternen, om den är av plast, vara mörkfärgad eller lagras mörkt så att bränslet skyddas mot ljus. Användning av icke godkända plastcisterner innebär alltid en risk att plasten löses upp av dieselbränslet.

Mikroorganismer som finns överallt kan även överleva i dieselbränsle. Dessa mikroorganismer, mikrober, finns naturligt i marken och kommer via luften in i bränslet under lagring och hantering men de förblir i vila om de inte kommer i kontakt med vatten. Mikroberna kan växa i kolväten som innehåller fritt vatten. De lever i den fria vattenfasen, antingen i det separata vattenskiktet i botten av cisternen eller i små droppar som svävar i bränslet, och använder kolet i bränslet som föda för sin tillväxt. Genom att se till att cisternen är fri från vatten kan man undvika tillväxt av mikroorganismer.



RE: Svensk diesel v.s. Europadiesel - Ljusne-Håkan - 2019-05-13

(2019-05-13, 12:05)Sokrates Skrev: Här är en länk till läsvärd information om diesel:

spbi.se/uppslagsverk/fakta/drivmedel/dieselbransle/dieselbransle-miljoklass-1

Följande stycke handlar om tillväxt av mikroorganismer som kan vara ett problem med den svenska MK1 dieseln:

Dieselbränsle med tillsats av biokomponent såsom FAME kräver större omsorg vid lagring då detta dieselbränsle också är vattenkänsligare än fossil diesel. Vi rekommenderar att cisterner rengörs före första leverans av dieselbränsle med FAME

- - -

Lagringstiden för dieselbränsle med tillsats av FAME bör inte vara längre än 1 år.

Under inverkan av dagsljus/solljus kan blandningskomponenter såsom FAME genomgå en oxidationsprocess som ger utfällningar / partiklar. Därför skall cisternen, om den är av plast, vara mörkfärgad eller lagras mörkt så att bränslet skyddas mot ljus. Användning av icke godkända plastcisterner innebär alltid en risk att plasten löses upp av dieselbränslet.

Mikroorganismer som finns överallt kan även överleva i dieselbränsle. Dessa mikroorganismer, mikrober, finns naturligt i marken och kommer via luften in i bränslet under lagring och hantering men de förblir i vila om de inte kommer i kontakt med vatten. Mikroberna kan växa i kolväten som innehåller fritt vatten. De lever i den fria vattenfasen, antingen i det separata vattenskiktet i botten av cisternen eller i små droppar som svävar i bränslet, och använder kolet i bränslet som föda för sin tillväxt. Genom att se till att cisternen är fri från vatten kan man undvika tillväxt av mikroorganismer.