Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hur många liter glykol i en Cabby 532DLX? Och hur nödvändigt att byta glykol?
#21
(2021-02-21, 16:02)Hagbard Skrev: Nu anser jag du påstår igen...

Nu är ju inte G13 en Aldeprodukt utan det är en OEM produkt som marknadsförs i en Aldeburk/flaska precis som alla andra tillverkare gör om de har just klass G13 i sina flaskor och som uppfyller de uppställda kriterierna för att kallas för just G13.
Det tycks ju vara omöjligt att få dig att begripa att den text jag först länkade till, sedan visade, är Aldes egen. Så det är inte mina påstående om att det finns glykolvarianter som Alde anser vara sämre än deras egen.

Aldes glykol är naturligtvis Aldes glykol när det står Alde på den. Det är de som får ta ansvar för den, oavsett vem som blandat ihop den åt dem.
På samma sätt som en Volvo är en Volvoprodukt, trots att den är hopskruvad av 5000 delar, de flesta från en uppsjö av underleverantörer, och underleverantörers underleverantörer i långa kedjor.
Svara
#22
(2021-02-21, 21:02)apersson850 Skrev:
(2021-02-21, 16:02)Hagbard Skrev: Nu anser jag du påstår igen...

Nu är ju inte G13 en Aldeprodukt utan det är en OEM produkt som marknadsförs i en Aldeburk/flaska precis som alla andra tillverkare gör om de har just klass G13 i sina flaskor och som uppfyller de uppställda kriterierna för att kallas för just G13.
Det tycks ju vara omöjligt att få dig att begripa att den text jag först länkade till, sedan visade, är Aldes egen. Så det är inte mina påstående om att det finns glykolvarianter som Alde anser vara sämre än deras egen.

Aldes glykol är naturligtvis Aldes glykol när det står Alde på den. Det är de som får ta ansvar för den, oavsett vem som blandat ihop den åt dem.
På samma sätt som en Volvo är en Volvoprodukt, trots att den är hopskruvad av 5000 delar, de flesta från en uppsjö av underleverantörer, och underleverantörers underleverantörer i långa kedjor.

Ja du är duktig på kvalificerat svammel och visst är det Aldes glykol, men en glykol som uppfyller alla kriterier för att kallas för just G13 enligt den norm som VAG Group har tagit fram för just G13 som sedan alla institut som sätter godkännandet följer.

Jag anser fortfarande att du påstår sådant som du tydligen inte har ett hum om, som att Alde rekomenderar en glykol som uppfyller kvalitén G12++ eller just G13 precis som dom skriver i den första länken du hänvisar till.
Samt att dom har en typ G13 i sitt sortiment som är anpassad för deras system.

       ”Alde rekommenderar en glykol av kvalité G12++ eller G13. I vårt sortiment finns en färdigblandad Premium Long Life Glykol anpassad för Alde värmesystem.”

Men du anser att alla andras glykoler är skit?

Men du skriver i inlägg 9
Köper man glykol av dålig kvalité (enligt Aldes definition är det nog allt som det inte står Alde på, fast de skriver de inte, för då kunde någon klaga på vilseledande marknadsföring), då bör man byta vartannat år.

Eller du påstår...


Samt skriver du i inlägg 13
Jag tar det en gång till, då. Det är inte jag som påstår detta, utan jag refererar till vad Alde påstår. Det gäller både förträffligheten hos deras egen glykol och den mer eller mindre dubiösa kvalitén på andras blandningar.

Som sagt Alde skriver ingenting om det som du vrider till, dom talar bara om att dom har en godkänd typ G13 färdigblandad Glykol med destillerat vatten som har ett neutralt ph av 7 (aluminium tar skada av ph över 9 och för lågt). 


Det viktiga med just färdigblandat är ju att man inte skall förstöra denna genom att blanda ut den med ett tvivelaktikt vatten där man inte har en aning om vattnets kvalité surhet, ph eller dh och framförallt så man undviker de kommunala bolagens inblandning av salter som dom använder för att höja eller sänka ph värdet till ett mera neutralt värde då man ofta tar vatten från sjöar och i mindre omfattning från brunnar.

Vill man blanda själv så är det mer ekonomiskt att välja en glykol av lägre kvalitét, kanske just för äldre vagnar där kvalitéerna låg på en nivå enligt äldre standard t.ex. BS 3151B, G10 = Blå/Grön fram till >1996.
Eller G11 = Blå som kom 1994, eller G12 = Röd från 1996.

Dessa kvalitéer är vanliga i äldre vagnar om ni har färgerna Brunt (då är den redan blandad av två typer), Blått eller Grönt i befintligt system. Har ni rött så ligger ni bättre till för då är förmodligen vagens årsmodell 1996 och framåt.

Nackdelen kan vara om en blandning skett under tid med en äldre generation och en nyare generation där generationerna inte är kompatibla med varandra, då kan det uppstå geléklumpar i blandningen som stör cirkulationenen.                                                       

I övrigt så är jag j---t less på att sitta inne, tjurig och grinig blir man.
Har nu suttit innen i ca 12 månader och hoppas på att få komma ut och slippa alla skidåkare som skall till fjällen och sprida smittan.
För B-tema törs man ju inte gå in i på fredagar och söndagar då alla är på väg upp eller ner.

Fårstår inte alla som skriver att B-tema säljer skit, det ser man inte när det är fullt hus just fredagar/söndagar.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • JOCKE.F
Svara
#23
(2021-02-22, 11:02)Hagbard Skrev: I övrigt så är jag j---t less på att sitta inne, tjurig och grinig blir man.

Ähhhh...det märks knappt

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
Svara
#24
(2021-02-22, 11:02)Hagbard Skrev: Ja du är duktig på kvalificerat svammel...
Tack för berömmet, men som svammelmakare är du helt oöverträffad, Hagbard. Bara att njuta av utsikten överst från pallen, nu när du inte kan gå ut, tydligen.

Quote:Jag anser fortfarande att du påstår sådant som du tydligen inte har ett hum om, som att Alde rekomenderar en glykol som uppfyller kvalitén G12++ eller just G13 precis som dom skriver i den första länken du hänvisar till.
Ja, just det, jag har ju ingen hum om att Alde rekommenderar sin egen glykol, precis som du själv läst att de skriver på sin egen sida. Hur fick du hum om det? Genom att läsa på deras sida, du också?

Quote:Men du anser att alla andras glykoler är skit?
För femtioelfte gången så är det Alde som påstår att det kan bli dyrt att köpa billig glykol. I samma stycke framhåller de sin egen glykol som en utmärkt produkt. Det är den säkert också. Men så blåögd så att du inte tror att Alde med detta resonemang gärna vill att det ska framstå som att deras glykol är det rätta valet i alla lägen, det är du väl ändå inte?

Personligen anser jag inget särskilt om glykoler från någon tillverkare alls. Men jag köpte Aldes egen glykol till min egen Aldeförsedda vagn, för att undvika att det skulle bli något kemiskt bekymmer, med tanke på att det jag skulle göra var att fylla på lite, så inte "vispen" fick problem att nå ner när vattnet var kallt.
En liter hit eller dit ger ingen större ekonomisk käftsmäll ändå.
Svara
#25
från apersson:

"Men jag köpte Aldes egen glykol till min egen Aldeförsedda vagn, för att undvika att det skulle bli något kemiskt bekymmer, med tanke på att det jag skulle göra var att fylla på lite, så inte "vispen" fick problem att nå ner när vattnet var kallt."


Du ser, det är inte fel att följa tillverkarens rekommendationer, det vinner man på över tid.  Smile
Svara
#26
Det tar mer tid att fundera ut i vilka fall det går precis lika bra att göra något annat. Om det ska vara värt det får det handla om större insatser än en liten flaska.
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)